Wanneer reclame propaganda wordt – 't Scheldt

Wanneer reclame propaganda wordt

Heeft u ze gezien, gelezen, gehoord? Die verschrikkelijk melige reclameboodschappen van de jongste weken?

Heeft u ze gezien, gelezen, gehoord? Die verschrikkelijk melige reclameboodschappen van de jongste weken?

**

Ikea dat ons plots komt vertellen dat we thuis moeten blijven, in het Engels uiteraard: “#StayHome”.

Bebat (dat niemand kent: ze moeten altijd weer zeggen dat ze je oude batterijen willen – omdat ze daar grof geld mee verdienen) dat zegt dat we er samen doorheen moeten, maar intussen – “zorg ondertussen goed voor elkaar” – wel onze gebruikte batterijen moeten opsparen, zodat Belbat daar binnenkort weer op kan verdienen.

Delhaize: “Nog even volhouden. Allemaal samen.”

Aldi: “Samen zorgen we voor elkaar, dat is ook leuke berichtjes sturen naar elkaar.”

Ethias: “Het is ook dankzij onze glimlach dat we door deze moeilijke periode zullen geraken.”

Bru: “Lokaal eten is belangrijk. Maar heb je ook al aan lokaal drinken gedacht?”

Fairebel: “Bedankt aan onze 550 landbouwers om de kaas te blijven maken voor alle e-peritieven.” Fairebel??? Kent iemand dat?

Proximus: “België blijft zich sterk houden. En Proximus blijft helpen.”

KBC: “#kooplokaal”.

Carrefour: “Samen staan we paraat. Zorg goed voor jezelf en je naasten.”

Opvallend dat Albert Heijn helemaal niet meedoet met deze collectieve reclame-hysterie.

Telenet: “#SamenErdoor. Zorg goed voor elkaar!”

Fortis: “#SamenSterk”.

KU Leuven: “Komt goed! Samen.”

Open Vld: “#blijfinuwkot”.

Stad Antwerpen: “Zo trots op alle Antwerpse handen.”

Voka: “Opstaan en samen doorgaan.”

Spar: “Want samen staan we sterk.”

PVDA: “Steun het zorgpersoneel en alle helden die nu het land doen draaien. #zorgvoorelkaar”.

JC Decaux: “#blijfinuwkot. Allemaal samen tegen COVID-19.”

N-VA: “Hou het veilig en zorg voor elkaar. #Vlaanderenhelpt”.

s.pa: “Wij kunnen dit, allemaal samen. #zorgvoorelkaar”.

Sommige mensen, bedrijven of organisaties ontsporen nu helemaal

Encora (het volwassenonderwijs van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen): “Fijne Ramadan. We zijn goed bezig, hou vol.”

Bart Somers: “Eid Mubarak!”

Opvallend toch dat alle sectoren én politieke partijen braaf kwispelend aan het handje van deze corona-regering lopen. Of hoe reclame plots propaganda wordt voor een beleid dat elke dag meer en meer terechte kritiek krijgt van wakkere burgers die zich niet in slaap laten wiegen door deze massale golf van oncreatieve, o zo flauwe, kinderachtige en vooral volstrekt overbodige slogans.

In 2006 al zei de Nederlandse cabaretier Theo Maassen het zo: “Als je in onze cultuur het woord reclame vervangt door het woord propaganda, worden opeens de contouren zichtbaar van een totalitair regime.” Griezelig visionair.

***

Foto: Facebookadvertentie van Encora (stedelijke onderwijs voor volwassenen)

***

Verwen U zelf vandaag en kies een abonnement:

2 reacties op “Wanneer reclame propaganda wordt

  1. Schrijvers die destijds een of meerdere oorlogen hebben meegemaakt hebben daar dan ook visionaire bevindingen over geschreven , een soort glazen bol visie zeg maar ,ook over dit politiek virus -iets anders is het niet- is er in 1981 het volgende verschenen ,; https://www.martinvrijland.nl/nieuws-analyses/boek-uit-2016-the-eyes-of-darkness-spreekt-van-een-wuhan-400-virus-biowapen/ destijds gelijkgesteld met H.G.Wells die zijn metafysische en filosofische ideeën combineerde en daardoor ook eigenlijk een ziener werd die ook de propaganda zwaar op de korrel nam , de debiele hersenspoeling van het brave deugvolkje gaat onverminderd verder door de corrupte inktkoelies van de leugenmedia

  2. Die fijne ramadan wensen zijn toch echt een fenomeen van de laatste jaren .Deze klinken mij echt vreemd ,wanneer je op de radio de reporters iedereen een fijne ramadan wensen . Hallo ? Dan die bepaalde politiekers er nog bij .Hallo ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *