Vlaams Belang haalt monsterscore op Facebook – 't Scheldt

Vlaams Belang haalt monsterscore op Facebook

De ‘tScheldt redactie luistert naar de digitale polsslag van de Vlaamse politieke partijen. Elke maand vraagt de redactie aan een gespecialiseerd bureau wat de cijfermatige bewegingen zijn van de politieke partijen aan het sociale media firmament

De ‘tScheldt redactie luistert naar de digitale polsslag van de Vlaamse politieke partijen. Elke maand vraagt de redactie aan een gespecialiseerd bureau wat de cijfermatige bewegingen zijn van de politieke partijen aan het sociale media firmament.

**

En als er iets te vertellen valt bellen wij Gert Van Mol, de social media expert die vorig jaar de CD&V begeleidde om tenslotte hard-onzacht met Wouter Beke in aanraking te komen nadat bleek dat de CD&V meer geliefd was in India dan in Vlaanderen.

‘tScheldt: Mijnheer Van Mol, de populariteitscijfers die we te zien kregen van de politieke partijen tonen aan dat het Vlaams Belang een historische kaap heeft bereikt. Leg nog eens uit wat U doet?

Gert Van Mol: Er zijn verschillende methodes om populariteit te meten. Er is één methode die bijzonder interessant is omdat ze gebaseerd is op de achterliggende cijfers van Facebook. Iedereen denkt dat Facebook gaat over de verhaaltjes die we delen van vriend tot vriend. Dat is natuurlijk maar de helft van het verhaal. Facebook wil vooral dat er geadverteerd wordt.

‘tScheldt: Wat hebben advertenties met populariteit te maken?

Gert Van Mol: Op het eerste gezicht weinig, op het tweede gezicht alles.

‘tScheldt: Dat is redelijk cryptisch, dat gaat U toch even moeten uitleggen.

Gert Van Mol: Facebook wil zijn adverteerders zo relevant mogelijke doelgroepen aanbieden. Vandaar dat Facebook, zonder dat je het ziet, doelgroepen aanmaakt op basis van het gedrag van de Facebookgebruikers. Die doelgroepen biedt ze dan aan aan haar adverteerders. Omdat adverteerders willen weten hoeveel geld ze aan hoeveel mensen spenderen, geeft Facebook inzage in de grootte van haar doelgroepen.

‘tScheldt: En daar is nu iets spectaculairs gebeurd?

Gert Van Mol: Absoluut. Voor het eerst is de doelgroep “Vlaams Belang” 1 miljoen gebruikers groot geworden. Dat is in Vlaanderen nagenoeg ongezien. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om het cijfertje dat iedereen ziet staan op een Facebook pagina, dat zijn het aantal fans. Het aantal fans of volgers is voor ons niet relevant. Wat ons interesseert is wie Facebook achter de schermen achter een politieke partij plaatst, gebaseerd op gedrag.

‘tScheldt: Als het Vlaams Belang de grootste is, hoe zit het met de rest van de politieke partijen?

Gert Van Mol: De resultaten zijn als volgt in absolute eenheden:

Vlaams Belang: 1.000.000
N-VA: 830.000
Open VLD: 640.000
SP.A: 440.000
PVDA: 320.000
CD&V: 250.000
Groen: 180.000

‘tScheldt: Wat leren ons deze cijfers?

Gert Van Mol: We leren vooral dat de interesse in de politiek groeit. Meer en meer mensen zijn op Facebook bezig met politiek. Meer en meer mensen worden door Facebook, zonder dat de mensen dat weten, in een politieke doelgroep ondergebracht. De interesse in Vlaams Belang is daarbij spectaculair gestegen. En dat niet ten koste van de N-VA. Zelfs de N-VA blijft een klein beetje groeien. Het is ook niet zo dat deze cijfers aantonen dat er ‘verliezers’ zijn, het gaat gewoon om de verhouding tussen partijen die scherp wordt gesteld.

‘tScheldt: Stel dat er nu verkiezingen zijn, wat dan?

Gert Van Mol: Kijk gewoon naar het lijstje.

***

Steun ‘tScheldt zodat we nog meer experts kunnen bevragen over dat wat Vlaanderen groot of klein maakt. ‘tScheldt krijgt geen subsidies. En wil ze ook niet. Kies je abonnement:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *