Spectaculaire vooruitgang voor interesse in Vlaams Belang gemeten via sociale media data - 't Scheldt

Spectaculaire vooruitgang voor interesse in Vlaams Belang gemeten via sociale media data

De redactie van ‘tScheldt peilt elke maand naar de voor- en achteruitgang van de Vlaamse politieke partijen bij verschillende experts. De redactie van ‘tScheldt wordt ook graag onderhouden over de ‘black data’ die kunnen gegenereerd worden door specalisten die door hun datawerkgever te werk worden gesteld in databunkers buiten de stad Antwerpen

De redactie van ‘tScheldt peilt elke maand naar de voor- en achteruitgang van de Vlaamse politieke partijen bij verschillende experts. De redactie van ‘tScheldt wordt ook graag onderhouden over de ‘black data’ die kunnen gegenereerd worden door specalisten die door hun datawerkgever te werk worden gesteld in obscure databunkers buiten de stad Antwerpen.

Een van de databedrijven die ‘tScheldt elke maand contacteert is dat van Gert Van Mol, de man die vorig jaar hard-onzacht in aanraking kwam met de top van de CD&V nadat zijn team meer dan 140 lessen ‘social media’ gaf aan alle geledingen van de CD&V en de CD&V hielp standhouden bij de Gemeenteraadsverkiezingen 2018.

‘tScheldt: Goedenavond Mijnheer Van Mol, een goede wind fluisterde ons in het oor dat er een grote verschuiving plaats vond in de data op sociale media rond bepaalde Vlaamse politieke partijen.

Gert Van Mol: Inderdaad. Er is een significante verschuiving ontstaan in de achterliggende data op sociale media rond bepaalde politieke partijen in Vlaanderen.

‘tScheldt: AUB leg uit…

Van Mol: Wij gaan ervan uit dat de aanhang van politieke partijen vandaag de dag voortdurend fluctueert. Politieke partijen hebben deze fluctuatie grotendeels zelf in de hand door bepaalde acties te ondernemen op het politieke strijdtoneel of door communicatie te voeren rond bepaalde thema’s. Wij gaan deze fluctuaties in de dalperiodes tussen verkiezingen niet meten via persoonlijke enquêtes, wel door de data te analyseren die bepaalde internetplatformen genereren en gewild/ongewild ter beschikking stellen, althans voor diegenen die weten waar de data te vinden zijn.

‘tScheldt: Wat meet U dan eigenlijk?

Gert Van Mol: We meten vanalles, maar één van de meest interessante vragen is uiteraard die naar de grootte van de aanhang van een politieke partij en de bewegingen van mensen tussen politieke partijen op basis van bepaalde gebeurtenissen in het veld.

‘tScheldt: Dus U meet hoe groot een politieke partij is aan de hand van data die U vindt op het internet?

Van Mol: Klopt. Een van de meest accurate voorspellingen naar de aanhang van een politieke partij vind je in het Facebook Administratie Systeem dat voorbestemd is voor adverteerders. Facebook creëert aan de lopende band doelgroepen die zij ter beschikking stelt aan adverteerders. Facebook geeft daarbij ook aan hoeveel mensen er dag na dag in bepaalde doelgroepen zitten. Deze mensen weten niet dat ze in bepaalde doelgroepen gestoken worden door Facebook. Facebook deelt hun gegevens ook niet met haar adverteerders, maar Facebook geeft wel weer hoeveel mensen er in bepaalde doelgroepen zitten. Het is op die manier dat wij meten hoe ‘populair’ een politieke partij is.

‘tScheldt: En wie is dan nu het meest populair?

Gert Van Mol: Er is een aardverschuiving gebeurd de laatste weken. De doelgroepgrootte van het Vlaams Belang op Facebook in Vlaanderen is gestegen naar een fenomenale 940.000 individuen. Dat zijn niet de leden van het Vlaams Belang, dat zijn Facebook leden die op basis van hun zoekgedrag, leesgedrag, anticipatiegedrag toegetreden zijn tot het universum ‘Vlaams Belang’.

‘tScheldt: Verschoon ons, maar voor ons is een ‘Universum‘ iets wat in het heelal hangt…

Gert Van Mol: Excuses, ik bedoel met ‘Universum‘ iets wat duidt op een verzameling mensen rond een bepaald thema. Stel dat Vlaams Belang een land was, dan heeft dat land vandaag op Facebook 940.000 inwoners.

‘tScheldt: En hoe groot is het land van de andere politieke partijen?

Van Mol: Vandaag telt het fictieve land ‘Vlaams Belang’ dus op Facebook 940.000 inwoners, de N-VA telt er: 810.000, de Open VLD staat op: 610.000, de SP.A: 450.000, de PVDA: 270.000 en Groen: 180.000.

‘tScheldt: U vergeet de CD&V?

Gert Van Mol: Nee, toch niet, wat Facebook betreft is de CD&V niet meer relevant genoeg in Vlaanderen om er een doelgroep voor aan te maken. Dat wil zeggen dat adverteerders niet meer kunnen adverteren naar de doelgroep CD&V omdat Facebook haar adverteerders niet wil beschamen door te kleine, te onbelangrijke doelgroepen aan te bieden.

‘tScheldt: Wat wil dit zeggen voor de CD&V?

Gert Van Mol: Dat wil zeggen dat als er nu, vandaag, verkiezingen zouden zijn in Vlaanderen we ervan uit kunnen gaan dat de CD&V de kleinste politieke partij zou zijn geworden in vergelijking met haar concurrenten.

***

De resultaten op een rijtje:

Vlaams Belang: 940.000
N-VA: 810.000
Open VLD : 610.000
SP.A: 450.000
PVDA: 270.000
Groen: 180.000
CD&V: telt op Facebook niet meer mee

 

1 reactie op “Spectaculaire vooruitgang voor interesse in Vlaams Belang gemeten via sociale media data

  1. HET SPOOK KOMT UIT DE FLES…VLAANDEREN MET 6 MILJOEN INWONERS BABY’S
    INBEGREPEN MOET 10 miljard TRANSFER AAN WALLONIË BLIJVEN BETALEN EN KAN
    DAT NIET MEER ..
    DE SOCIALISTEN HEBBEN VAN WALLONIË EEN ECONOMISCH KERKHOF GEMAAKT EN
    WILLEN DAT NU MET VLAANDEREN OOK DOEN …DIE BOODSCHAP MOET HET VL.BELANG GOED IN DE VERF ZETTEN.
    10 miljard € = 400 miljard oude Belgische Franken …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wachtwoord vergeten?
Wachtwoord kwijt? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt dan een link om een nieuw wachtwoord aan te maken via de e-mail.
We delen geen persoonlijke gegevens met derden.