Raadkamer stuurt subsidiekrant Apache naar de correctionele rechtbank – 't Scheldt

Raadkamer stuurt subsidiekrant Apache naar de correctionele rechtbank

De Raadkamer verwees vandaag twee topfiguren van de onderzoekswebsite Apache door naar de correctionele rechtbank. Hoofdredacteur Karel van den Broeck en journalist Stef Arends waren de organisatoren van een geheime video-opname in 2017… waarvan het mogelijk is dat ze die niet hadden mogen maken…

Het gaat niet goed met Apache, de zelfverklaarde onafhankelijke onderzoekswebsite. Vooreerst is ze niet onafhankelijk want Apache leeft grotendeels van subsidies. Vervolgens was Apache deze week nog naarstig op zoek naar extra geld. Tenslotte werden 2 topmedewerkers van Apache vandaag door de raadkamer naar de correctionele rechtbank doorverwezen.

Bovendien, een club blanken die zich vereenzelvigen met Indianen is in George Floyd tijden een exceptioneel voorbeeld van ongepast ‘acting indian’-gedrag.

Conservatieve drukpers-reflex

Afgelopen dinsdag 9 juni 2020 kregen alle Apache-leden een briefje van hoofdredacteur Karl van den Broeck. Daarin kondigde hij aan terug te willen gaan naar de middeleeuwen, door van Apache een gedrukt magazine te maken. Het zou gaan om een kwartaalblad. De oproep van van den Broeck was zeer dringend en wijst op een mogelijks onderliggend financieel probleem. Hij schreef: “We hebben minstens 1.000 leden nodig die nu 50 euro of meer willen bijdragen, om zo minstens 50.000 euro op te halen. 1.000 keer 50 euro, en dat ten laatste tegen 30 juni.” 

Wij wensen Apache alle geluk bij het creëren van drukwerk, dat is die technologie die het vellen van bomen omvat om dan inkt over de bomen heen te smeren, gevolgd door het in karren laden van de bedrukte bomen, gevolgd door het opstrijken van een subsidie via B-Post om de bedrukte pulp tot bij U in de bus geduwd te krijgen, vooropgesteld dat de post de bomen niet verliest in één van haar vele fysieke distributiecentra.

Qua journalistieke vernieuwing gaat Apache er dus op voorruit.

Raadkamer stelt zich ernstige vragen bij journalistieke deontologie van Apache medewerkers

We schrijven 16 november 2017 en de natte droom van Apache journalisten Tom Cochez en Stef Arends wordt werkelijkheid. Via een tip waren ze te weten gekomen dat Erik Van der Paal een receptie zou organiseren voor zijn verjaardag in restaurant ‘t Fornuis. Onder het 50-tal genodigden bevond zich burgemeester Bart De Wever.

Apache is sinds haar oprichting gebiologeerd door Bart De Wever, gefixeerd op zijn persoon en gecrispeerd op zoek naar al wat fout zou zijn rond de burgemeester. Een receptie waarbij politici en zakenlui elkaar ontmoeten, kon niet anders dan fout zijn, dus organiseerde Apache een geheime filmopname vanuit een fietstas geparkeerd voor het restaurant en iemand met een brilcamera.

Op 16 november 2017 maakte Apache het filmpje openbaar en werden Apache, Erik Van der Paal en alle genodigden van de weersomstuit ‘talk-of-the-town’.

Wat het filmpje niet deed was het blootleggen van allerlei obscure zaken waarvoor ondertussen Bart De Wever of Van der Paal of wie dan ook vervolgd werd.

Wat het filmpje wel deed was een aantal individuen beschadigen door verregaande insinuaties gelanceerd door Apache en gretig overgenomen door wat ondertussen de Regimepers is gaan heten.

Van der Paal die voor de publicatie van het filmpje van Apache een nobele onbekende was in Vlaanderen werd tegen wil en dank een halve BV. In het kielzog van de geheime opname lanceerde Apache een indrukwekkende reeks artikelen over Van der Paal die opnieuw hun weg vonden naar de bevriende media. En als we zeggen indrukwekkend, bedoelen we indrukwekkend… Apache publiceerde sinds 16 november 2017 niet minder dan 217 artikels over Land Invest, een bedrijf gelieerd aan Van der Paal, en niet minder dan 112 artikels over Erik Van der Paal zelf. Dit zijn geen ‘normale’ cijfers. Het is duidelijk dat Apache obsessief bezig is om koste wat kost een individu aan de schandpaal te nagelen. Niet voor niets dat de klacht van Van der Paal ook ‘belaging’ inhield.

Klacht met burgerlijke partijstelling

Naar aanleiding van de geheime filmopname diende Van der Paal klacht in met burgerlijke partijstelling tegen Apache hoofdredacteur Karl van den Broeck en journalist Stef Arends.

Een onderzoeksrechter onderzocht de feiten en presenteerde zijn bevindingen aan de raadkamer. Deze raadkamer besliste vandaag dat er voldoende redenen waren om Karl van den Broeck en Stef Arends door te verwijzen naar de correctionele rechtbank.

Van den Broeck en Arends bijgestaan door hun advocaat Van Wichelen probeerden de doorverwijzing te vermijden door te argumenteren dat Van der Paal een publiek figuur is en dat met wie hij gaat eten een ‘politiek openbaar feit is’ en dus een zaak van openbaar belang.

Het Openbaar Ministerie volgde dezelfde redenering en pleitte ook tegen de doorverwijzing van de arme journalisten.

Van de Paal bijgestaan door advocaat Walter Damen argumenteerde dat hij geen publiek figuur is en dat het etentje in ‘t Fornuis een privéfeest was.

De raadkamer stelde daarop dat zij niets moet bewijzen, maar moet afgaan op het aanwezig zijn van voldoende bezwaren.

De raadkamer argumenteerde:

“Voldoende bewaren wil zeggen dat de raadkamer de overtuiging heeft dat, met de gegevens waarover zij beschikt, het niet uitgesloten is dat het vonnisgerecht tot een schuldigverklaring zou komen.

Het recht op privacy van een individu en het recht van de burger om geïnformeerd te worden over maatschappelijk relevante feiten, zijn beide fundamentele waarden. Deze waarden worden in onze moderne, gemediatiseerde samenleving zo mogelijk nog belangrijker. Tussen recht op vrije nieuwsgaring en recht op privacy is er een grijze zone waar beide waarden in conflict komen.

De voorliggende feiten zijn een duidelijk voorbeeld van dergelijke botsing van belangen.

Voor klager betreft het een feit (verjaardagsfeest waarop gasten uitgenodigd worden voor een etentje) dat zich volledig in zijn privé afspeelt, terwijl de journalist ervan uitgaat dat het om een maatschappelijk relevante zaak handelt. (vastgoedpolitiek van de stad Antwerpen, nauwe banden tussen een projectontwikkelaar en politieke personen die over zijn projecten oordelen)

Het is niet uit te sluiten dat een vonnisgerecht het belang van klager boven dit van inverdenkingsgestelden verkiest, zodat er voldoende bezwaren zijn om de zaak voor de weerhouden tenlasteleggingen aan de rechter ten gronde voor te leggen.”

Een kat in het nauw

Na ontvangst van de beschikking publiceerde Apache vandaag onmiddellijk een artikel waarin ze opnieuw op negatieve wijze Van der Paal linkt aan het gebruik van privédetectives. Apache schermt daarbij voortdurend met het cijfer van 60.000 euro.

De waarheid is dat Apache op illegale wijze de interne boekhouding van het bedrijf Land Invest in handen kreeg. Om er dan op illegale wijze stukken uit te halen en te citeren op haar website. Zo publiceerde Apache stukken waaruit zou moeten blijken dat Land Invest 60.000 euro betaalde aan privédetectives terwijl Apache zeer goed weet dat dit bedrag bestaat uit een verzameling van allerlei kosten waaronder de voornaamste kost voor…. chauffeurs.

Een uur geleden stuurde Apache vervolgens een mail naar haar leden waarin wordt uitgelegd dat de raadkamer twee medewerkers doorverwees naar de correctionele rechtbank. Opnieuw werd er verwezen naar de privédetectives waarvan we ondertussen weten dat het vooral om chauffeurs ging. Bovendien claimde Apache dat de rechtszaken die Van der Paal tegen hen heeft lopen zouden hebben geleid tot “herhaalde waarschuwingen vanuit de Raad van Europa over het ‘chillen’ van journalisten en de persvrijheid die daardoor in het geding is.”

Niets is echter wat het is bij Apache. De Raad van Europa heeft niemand gewaarschuwd. De Raad van Europa heeft een website waarop aangesloten partners een klacht mogen publiceren. Een partner van Apache heeft de klacht van Apache op deze website gepubliceerd. Het is dus Apache zelf die de klacht schreef en gebruik maakte van het platform om zogenaamd te doen alsof het de Raad van Europa is die de bevolking waarschuwt.

De mail van Apache eindigde, hoe kan het anders, met opnieuw een vraag naar geld. Hoofdredacteur en inverdenkingsgestelde Karl van den Broeck schrijft: “Strijd mee voor persvrijheid en investeer in Apache! Dit is de manier om Apache en onafhankelijke journalistiek te steunen.”

Wat dan weer in schril contrast is met de voortdurende pogingen van Apache om van de overheid subsidies te krijgen.

Noem ons old-fashioned maar een medium dat leeft van subsidies van de overheid, kan nooit never jamais ‘onafhankelijk’ zijn.

Stel dat de twee medewerkers van Apache dan nog eens correctioneel zouden veroordeeld worden, is er weinig waar een echte Indiaan nog trots op kan zijn.

***

1 artikel van ‘tScheldt = 1 aspirine tegen de gevolgen van de Regimepers (hoofdpijn bijvoorbeeld). Kies een abonnement:

1 reactie op “Raadkamer stuurt subsidiekrant Apache naar de correctionele rechtbank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *