Open brief van de Tijdelijke Vereniging ‘Racismevrij Vlaanderen’ – 't Scheldt

Open brief van de Tijdelijke Vereniging ‘Racismevrij Vlaanderen’

‘Het moet gedaan zijn met dat racisme in Vlaanderen! Onze vereniging vraagt met heftige aandrang aan de media om te stoppen met het verheerlijken van discriminerende stereotypen… aldus haar Voorzitter Mejuffer Gonade van Genechten

‘Het moet gedaan zijn met dat racisme in Vlaanderen! Onze vereniging vraagt met heftige aandrang aan de media om te stoppen met het verheerlijken van discriminerende stereotypen.

In ‘De Collega’s’, een populaire comedyreeks van de VRT, komt een slonzig mens, genaamd madame Arabelle, als koffievrouw de scènes opleuken. Verfoeilijk hoe een vrouw in een minderwaardige positie wordt geportretteerd. Waarom brengt een man de koffie niet rond? En waarom koffie? Is dat om te spotten met de Arabische cultuur? De vereniging verzet zich ook fervent tegen de racistische Vlaamse film ‘De Witte van Zichem’. De titel spreekt voor zich, menen we. ‘Waarom niet de Zwarte van Zichem’? Dat klinkt cooler en veroordeelt tegelijkertijd de Vlaamse collaboratie. Waarom is het altijd weer Simonneke die in ’Thuis’ huilbuien krijgt? Wordt hier onderhuidse vrouwenhaat binnen gesmokkeld? In Knack Weekend stond dat ‘de hipste beautymerken tegenwoordig genderneutraal zijn’. Onze vereniging eist weer met dezelfde aandrang van daarnet dat elk personage in soapseries gevrijwaard blijft van stigmatiserende geslachtskenmerken. Verliefd word je voortaan op de minst geprononceerde ‘het’-mens. Geslachtsgemeenschap is voor de beesten, want voortplanting gebeurt bij voorkeur in vitro zonder de fijne vleeswaren geweld aan te doen. Digitale coronacommunicatie juichen wij ten volle toe omdat je elkaar zonder klagen kunt afzetten. Het werkwoord ‘mekkeren’ moet trouwens worden geband om de godvrezende pelgrims naar Mekka niet te schofferen.

In de gemediatiseerde sportwereld zijn bepaalde takken echt wel voorbijgestreefd. Worstelen voor lesbiennes in de categorie ‘gevorderden’ wekt het akelige vermoeden op dat er een fase van ‘niet-lesbisch zijn’ lijkt te bestaan. We leven hier niet in Polen, hè! Dwergwerpen kan enkel mits brede historische duiding. Kogelstoten valt pacifistisch niet te verantwoorden. In het voetbal is een ‘speler met balverlies’ een nodeloos kwetsende omschrijving voor iemand die verkeert in een proces van genderfluïditeit. Fietswedstrijden verlopen liefst zonder zadel. Op die manier kan iemand met wijdere lichaamsopeningen er ook nog wat aan hebben. Diepzeeduiken voor mensen met minder benen moet echt beter begeleid. Het muzikaal uitstoten van darmgassen (de fel gesmaakte petomanie) moet ook toegankelijk worden voor mensen buiten de politiek. Paardenkoers voor bejaarden wordt niet langer gesubsidieerd; belegen vochtdruppels kunnen de dieren immers serieus schaden’.

Eerstdaags zal onze vereniging haar verzuchtingen mogen toelichten voor de voltallige Vlaamse regering. Het is de moeite waard om staaltjes racisme op te delven daar waar u het niet vermoedt.

Voorzitter Mejuffer Gonade van Genechten

‘tScheldt steunt meerdere goede doelen om er ook wat aan over te houden. Deze club verdient onze blijvende aandacht in de polariserende wereld van vandaag. Giften welkom.

Marjolein Kempenaere (redactiesecretaresse en deeltijds activiste)

Foto: Koffiemadame Arabelle in de serie De Collega’s

Oeps je hebt nog geen abonnement. Kies een abonnement.

1 reactie op “Open brief van de Tijdelijke Vereniging ‘Racismevrij Vlaanderen’