Onderwijs – Ondermaats Wijs – 't Scheldt

Onderwijs – Ondermaats Wijs

“Het onderwijs moet bij de tijd gebracht worden”, zo gaat de zoutloze dooddoener van onderwijsministers zonder visie. Met een frisse kijk de kennismaatschappij tegemoet! Vreemd dan toch dat het met die kennisoverdracht in onze tijd gruwelijk gesteld is. Het moet zijn dat opeenvolgende ministeries, gesteund door een resem kwakzalvers van “pedagoochelaars”, zich meer met de ideologische inhoud van het onderwijs hebben beziggehouden, dan met de organisatie ervan…

“Het onderwijs moet bij de tijd gebracht worden”, zo gaat de zoutloze dooddoener van onderwijsministers zonder visie. Met een frisse kijk de kennismaatschappij tegemoet! Vreemd dan toch dat het met die kennisoverdracht in onze tijd gruwelijk gesteld is. Het moet zijn dat opeenvolgende ministeries, gesteund door een resem kwakzalvers van “pedagoochelaars”, zich meer met de ideologische inhoud van het onderwijs hebben beziggehouden, dan met de organisatie ervan. Van onderwijs is in veel gevallen helemaal geen sprake meer, van indoctrinatie des te meer!

Echt onderwijs maakt wijs, genereert maatschappelijke promotie, geeft inzicht, reikt de instrumenten aan om de onhoudbare beloftecarrousel van middelmatige politici te doorprikken … én laat dit laatste nu net de ultieme “nachtmerrie” zijn van bewindslui die de mediocriteit niet weten te overstijgen. Een andere “Merry” van het onderwijs heet Michael. Michael Merry. Deze laagvlieger schijnt hoogleraar Onderwijskunde te zijn. Samen met Geert Driessen, onderwijsonderzoeker (we willen weten wanneer hij eens “boven” het maaiveld komt zoeken) publiceerde hij een opiniestuk in de Volkskrant (de Nederlandse De Morgen) van 10 juni 2019 tégen de “onverdiende voordelen”, waarmee bedoeld werd: voorlezen, huiswerkbegeleiding, samen naar de bieb, museumbezoek, buitenlandse excursies, … Kortom, aan alles wat van ver of dichtbij naar opvoeding ruikt, zit volgens de heren-deskundigen een zerp geurtje. Weg ermee!

Van kleins af aan worden onze oogappels klaargestoomd voor de multiculturele samenleving vol egale mensenkindjes die echter de volwassenheid nog slechts zelden bereiken. Hoe kan het ook anders als opvoeding abject wordt? Traditie, cultuur, geschiedenis, maatschappelijke vorming … het wordt allemaal óf verwerpelijk, óf geklemd in groen-geoxideerde, sloganeske en moraliserende platitudes, vervalsingen en verdraaiingen. Het resultaat van die freudiaanse traumagevoeligheid en educatie-angst staat te lezen in de nieuwe OESO-studie, genaamd TALIS (Teaching and Learning International Survey). Van de 48 onderzochte landen is België koploper in het “pestgedrag onder leerlingen” en “verbale intimidatie van leerkrachten”. Tja, wie schrikt daar nog van? Het volstaat in de supermarkt of op de shopping-boulevard de ogen open te trekken om te zien hoe de, vaak van kop tot teen beschilderde of in rolgordijnen gewikkelde moeders met hun kroost omgaan: álles lijkt het kleine grut wel vergund! En wat thuis mag, moet op school toch ook kunnen, nietwaar?

Wee dan de ouders, niet zelden van autochtone signatuur, die hun broedsels nog wél willen beschaven en de “gelijkheid” met iets meer dan een korreltje zout nuttigen. Geen (doel)groep evenwel die er bekaaider vanaf komt! Onderwijs kan enkel in haar finaliteit slagen wanneer voorzien wordt in een “diversiteit” van scholen waar een homogene groep leerlingen tot volwassenheid kan rijpen. Het omgekeerde is nu waar! Wie mordicus Alfons, Louis of Modest wil “egaliseren” met Mohammed, Moefwamba en Mizuko, maakt onderwijs, die naam waardig, onmogelijk. Hoe krijg je dat allemaal nog georganiseerd? Niet dus! Ideologisch onderwijs valt immers niet te organiseren.

Hoe zou het trouwens gesteld zijn met het CAR (Centraal Aanmeldingsregister: de computer kiest de school)? Kamperen was, zoals U weet, niet meer van deze tijd! Wel, in een school in Antwerpen weet de helft van de leerlingen in een 6de klas lager onderwijs, nog niet waar ze volgend jaar school zullen lopen. Van de andere helft kreeg een aanzienlijk deel de “derde keuze”. Ik herhaal: de derde keuze. En dat zijn zeker niet de kindjes met een tintje! Zou het beleid zich niet beter bezighouden met het uitvoeren en mogelijk maken van de grondwettelijke vrijheid van onderwijs, dan met de bepaling van wat wij wel en niet mogen denken? Van “politiek” correct terug naar correct onderwijs! Onderwijs, van ondermaats terug naar bovenmaats wijs! Als dat nu eens opnieuw van deze tijd zou kunnen worden!

Ik wens de leerlingen, zeker zij die niet weten waar naartoe volgend schooljaar, nog een stressarme en succesrijke examenreeks toe!

Sofia Van Lering

***

Er is niets belangrijkers dan onderwijs in onze samenleving. Zolang politici dat niet snappen zal ‘tScheldt hen achter de veren zitten! Steun ‘tScheldt! Klik hier!

1 reactie op “Onderwijs – Ondermaats Wijs

  1. Nagels met koppen, dit artikel over het onderwijs. Maar komt deze tekst onder de ogen van een groter publiek dan dat van ‘t Scheldt-lezers?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *