Marokkaans communicatiebureau van CD&V geeft toe nooit van ‘bubbels’ gehoord te hebben – 't Scheldt

Marokkaans communicatiebureau van CD&V geeft toe nooit van ‘bubbels’ gehoord te hebben

Het is me toch wat met die CD&V tegenwoordig. Toen Wouter Beke nog voorzitter was had hij twee geheime consultants die hem vanuit de coulissen stilletjes hielpen, want Wouter heeft altijd ruggen nodig, ofwel om er zich achter te verbergen ofwel om er een mes in te steken.

Eén van de ruggen waar hij zich achter kon verbergen was de rug van Marc Michils de baas van Kom op tegen Kanker, een communicatiespecialist die vroeger een eigen reclamebureau had, Quattro, voordat het verkocht werd aan Saatchi & Saatchi. Wouter en Marc schakelden de hulp in van het reclamebureau Choco en dat leverde op enkele jaren tijd het grootste verlies in kiezers op sinds de oprichting van eender welke politieke partij waarin de letter ‘C’ een rol speelde.

Achter de schermen ontstond een politieke lobby om het bloeden te stoppen. De meest sterke lobby werd al snel de “Putschisten‘ genoemd omdat zij een programma hadden dat er een beetje uitzag als een echt programma, iets wat radicaal en verruimend was voor de CD&V. Aan de ene kant van het spectrum hadden zij als strijdpunt het aanboren van een nieuwe doelgroep, in het midden van het spectrum stonden zij nieuwe communicatietechnologieën voor, en aan de andere kant hadden zij als strijdpunt het vervangen van het toenmalige leiderschap.

Concreet betekende dit aan de ene kant afscheid nemen van de doelgroep van de blanke bejaarde CD&V-er die samen met zijn Kerk aan het uitsterven was en het aantrekken van de enige andere doelgroep in Vlaanderen die religieus getint is, namelijk de moslims. Aan de andere kant moest Wouter Beke verwijderd worden en werd er een lobby opgezet om Karel Van Heetveld een vernieuwd CD&V te laten leiden. In het midden van het strijdtoneel werd de samenwerking met Choco stopgezet en werd er uitgekeken door een raad van 12 CD&V apostelen naar een nieuw communicatiebureau.

Nog voor Wouter Beke wist dat hij in 2019 kon vertrekken hadden de Putschisten de partij van binnenuit reeds hervormd. Alle CD&V-ers die mochten blijven kregen cursussen Arabisch aangeboden, een tiental avontuurlijke CD&V-ers verhuisden met hebben en houden, en soms hun gezin, naar achterstandswijken bij voorkeur op wandelafstand van een grote moskee en een delegatie vertrok naar Marokko om een gespecialiseerd reclamebureau te gaan zoeken dat ‘touch’ had met de in Vlaanderen wonende moslim. Op die manier werd het bureau “n3al din mok” aangezocht om voortaan de communicatie van de CD&V te verzorgen.

De eerste campagne van “n3al din mok” kwam deze week uit, een campagne om de blokkende studenten te steunen. Normaal is dat geen thema van de CD&V, maar dat heeft de partij nooit tegengehouden om erover te communiceren. De resultaten zijn voor een Marokkaans bureau erg verrassend, er stonden alvast geen schrijffouten in de campagnes. En in tegenstelling tot het vroegere bureau Choco schijnt “n3al din mok” te begrijpen dat  je niet teveel tekst op een visual moet zetten wil je hem adverteren op Facebook.

Onze undercover medewerker in de Wetstraat 89, het hoofdkwartier van de CD&V, meldde ons dat de nieuwe door Wouter Beke verlaten CD&V uitzinnig van vreugde is. Niet alleen omdat Wouter Beke weg is, maar ook omdat “n3al din mok” de volgende prachtige affiches afleverde.

We vroegen Karel Van Heetveld, eerder gesteund door de Putschisten, maar in een een-tweetje met Marc Coucke verkocht aan Anderlecht als nieuwe CEO, wat hij zou gevonden hebben van de onderstaande campagne mocht hij CD&V-baas geworden geweest zijn.

**

Affiche 1: Karel: “Ik ken het bureau “n3al din mok” niet, maar het lijkt erop dat zij nog niet weten dat de Wouter ondertussen bekend staat als de ‘minister van Zelfbediening’. Het lijkt me dan ook niet zo’n evidente keuze om deze affiche in Vlaanderen op te hangen.”

**

Affiche 2: Karel: “Volgens mij ontbreekt hier een woord. Maar dat zal waarschijnlijk wel de bedoeling zijn want moslims gebruiken doorgaans minder woorden dan Vlamingen, niet?”

**

Affiche 3: Karel: “Crembo, wil dat in het Marokkaans niet zeggen, ‘ijdeltuit’? In dat geval is de campagne wel OK.”

**

Affiche 4: Karel: “Ja die vind ik wel goed. “Gif Mo Sjette” wil in het moslims zeggen “gebuisd als minister van Onderwijs”. Dat spreekt de Vlaamse moslim wel aan. Zo kan Hilde wel een voorbeeldfiguur zijn.”

**

Affiche 5: Karel: “Ook niet slecht. Ik heb begrepen dat “Muylle” een soort rap-slang is voor ‘schijtwijf’, dat komt dan perfect uit want als minister van Werk zal ze de Marokkanen in Vlaanderen niet echt boeien.”

**

Affiche 6: Karel: “Heel goed. “Dalle” is moslims voor “hypocriete Brusselaar”, dus die boodschap gaat goed overkomen bij de jeugd in Brussel die heel goed is in het gooien van stenen naar de politie.

**

Affiche 7: Karel: “Deze affiche snap ik niet. Is Sammy eindelijk uit de kast gekomen? Hij doet het dus niet met zijn hond, maar wel met Coens? Je moet met homo-boodschappen toch oppassen met die moslims. Voor je ‘t weet gooien ze Sammy van het dak van de Wetstraat 89. Nee, echt… niet gebruiken deze affiche. Trouwens, zitten Coens en Sammy in dezelfde bubbel?”

**

We zouden natuurlijk ‘tScheldt niet zijn als we “n3al din mok” niet de kans tot wederwoord gaven.

Mohammed van “n3al din mok”: “Oewij zen blij da Karel Van Tscheetveld oeonze affiches zoe goed vindt. Die letste affich is simpel. Wai mannen pakken elkander oegraag lekker vast….. Oe segt U? Een bubbel? Niie, da heet niks te moake met nen bubbel”

***

Steun de onderzoeksjournalistiek van ‘tScheldt. Kies een abonnement:

 

 

 

1 reactie op “Marokkaans communicatiebureau van CD&V geeft toe nooit van ‘bubbels’ gehoord te hebben

  1. De meest recente ontwerp-slogan bij de tjeven (“Met Jezus-jeans draagt u uw kruis zoveel lichter !”) werd naar verluidt toch maar matig geapprecieerd door de moslim-leden (enfin, zeker 6 van de 7, de overige holebi had nog zijn twijfels). En van die bubbels weten ze àlles, op de recepties, met de nodige champieter (veranderd in water, of was het vice-versa). Enfin, toch beter dan die Groen-recepties, met (aaargh !) muntthee en zandkoekjes en een bord linzensoep. Bij de kommunisten in tempore suspecto was het steevast pure vodka, in proletarische hoeveelheden voor zover ik me herinner (niet dus), en op ‘t einde ontaardde dat steevast in slaande discussies mét weer eens een ‘afscheuring’, marxistisch-leninistisch, trotskistisch, revolutionair socialistisch, maoistisch, enfin de hele tuti quanti zodat in mei ’68 bv aan de Renault-fabrieken rond Parijs er….(no joke !) 14 (veertien) concurrerende marxistisch-leninistische partijen pamfletten stonden uit te delen (+ een 6-tal trotskistische ‘tendenzen’ + de anarchisten, enz enz), de arbaaiders stonden tot aan hun knieën in de weggegooide pamfletten, trakten en ‘manifesten’, dolletjes. Bij ons was het ietsjes rustiger, nou ja de herrie begon met ‘Leuven Vloms !’, tot ontstentenis bij de Kardinalen en andere Paradijsvogels, en allerlei solidariteitsbetogingen, voor de Limburgse mijnwerkers (‘de Mijnen kennen mij en ik ken de Mijnen’, oreerde een priester-arbeider, al hield hij zijn megafoon achterstevoren maar dit terzijde) tot de Basken, de Negers, de Friezen, de Catalanen, de Bretoenen, de Chilenen, de Zuid-Afrikanen, de Congolezen, en last but not least de Viëtnamezen (soms tijdens een nachtmerrie na een zwelgpartij roep ik nog altijd ineens :”Johnson moordenaar, handen af van Vietnam !”,gelukkig heb ik tolerante buren;-). Ja, de tjeven….ooit de volstrekte meerderheid in tempore suspecto, steevast in ‘t midden van het bed tussen de liberalen en de sossen, of desnoods een trio vormende (vetzakken !), en dan geleidelijk down under met elke verkiezing, én de nodige afsplitsingen, van Volksunie tot Amada, en de ‘gewone’ uittredingen, priesters die een ferme mokkel tegen hun toga aanliepen, of ‘een vriend’, of gewoon ‘voortschrijdend inzicht’, net als de rest van de bevolking….Het Kruis had min of meer afgedaan (het Hakenkruis ook min of meer) en de mensen ruilden de Vespers in voor Parenclub Ammehoela (ik noem maar wat). Bastion par excellence was en blijft West-Vlaanderen, tussen Boer & Tuinder, en waar de dorpspastoor elke zondag nog oreert met het vingertje “Alle Geil komt uit de Gulp van de Geer !!” (ja, West-Vlaanderen dus…). Maar ook daar kalft het kalf af, immigranten en asielzoekers etc (anekdote in een onooglijk dorp, enkele autochtone boeren :”moa da sit hier vol Negers !!”, echt gebeurd, en zo komt het dat een bep. partij ook dààr wortel schiet, want in de grote en middelgrote steden is het volgens een 80-jarige uit Merksem “ties nor de boem…” (en hij bedoelde geen sex-bom;-), een realist-op-jaren dus, yep. En zo, waarde parochianen, moet men het ‘elders’ gaan zoeken, tot bij het islamitisch kiesvee, raar maar waar. Was men vroeger een gescheiden lerares (ik noem maar wat) kon men het in het katholiek onderwijs wel vergeten….. Eigen soort eerst. Nu zou men zelfs een Aboe Jahjah aanwerven (hij had toch ook een column bij De Standaard ? AVV/VVK, Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus ? My bollocks ! Schluss damit, want m’n hartdruk & bloedslag zujn weer van de partij (partij ? toch niet de tjeven? to the hell with them).
    At your servies !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *