Lift doet het niet (overheid weigert dienst) - 't Scheldt

Lift doet het niet (overheid weigert dienst)

Antwerpen kent zijn surrealisten. Uitgerekend tijdens de hoogdag van de wielrennerij – de Ronde van Vlaanderen – was het voor duizenden wielertoeristen en aanbidders van de Heilige Fiets onmogelijk om van de liftschachten in de voetgangerstunnel gebruik te maken. De roltrappen deden het gelukkig wel (soms is het andersom).

Antwerpen kent zijn surrealisten. Uitgerekend tijdens de hoogdag van de wielrennerij – de Ronde van Vlaanderen – was het voor duizenden wielertoeristen en aanbidders van de Heilige Fiets onmogelijk om van de liftschachten in de voetgangerstunnel gebruik te maken. De roltrappen deden het gelukkig wel (soms is het andersom). Tuimelperte, irritatie en gesakker overstemden het geklik en getik der pedalen. Is het echt zo moeilijk om ervoor te zorgen dat een liftkooi altijd veilig en betrouwbaar op en neer gaat? Wat zitten wij van een Tesla op Mars te dromen wanneer je in Vlaanderens grootste stad met de fiets niet comfortabel van linkeroever naar rechteroever en terug kunt?

Wasbeertje

De kwalijke historie van de Antwerpse liften die het heen en weer tussen linker-en rechteroever van de Schelde moeten faciliteren, is exemplarisch voor de beroerde manier waarop wij belastingbetalers worden bestuurd. Het lukt onze moddervette en topzwaar bemande overheden domweg niet meer om hun meest vanzelfsprekende en voor de hand liggende kerntaken naar behoren in te vullen en te bewaken. In weerwil van de – na Scandinavië – hoogste belastingaanslag ter wereld slagen de NV Oud-België en haar regionale, stedelijke en gemeentelijke filialen er niet in om elke burger het gevoel en de zekerheid te geven dat het zinvol is de helft van wat door alle arme drommels van dit land samen wordt verdiend naar het Waterhoofd Overheid door te storten. Helemaal van de pot gerukt is dat onze overheden zich verliezen in datgene wat er helemaal niet toe doet en verwaarlozen wat voor elke burger van belang is. Wasbeertjes, everzwijnen, wolven, vossen en schapen: prioriteit nummer één. Trajectcontroles en communistisch-fascistische volgpraktijken van elke auto en al wie er toevallig in zit: prioriteit nummer twee. Een plaspaspoort voor elk kind: prioriteit nummer 3.

Pensioenlabyrint

Mismanagement en gebrek aan een doortastende mobiliteitsvisie bij De Lijn en de NMBS: geen prioriteit. Rechtvaardige belastingen voor Janneke, Mieke en de erven Albert Frère: geen prioriteit. Begrotingsevenwicht en afbouwen staatsschuld: geen prioriteit. Een voldoende groot pensioen om na een werkzaam leven nog tien jaar in de rusthuisluiers te mogen zitten: geen prioriteit.

Dit is slechts een kleine greep uit een overvolle mand vol rottende appels en kerntaken die er bij inschieten.

Onze overheden zijn een ondoorzichtig oerwoud van wet en (uitzonderings)regel geworden waarin tienduizenden brave burgers verloren lopen. Het pensioenlabyrint, belastingen, zorg, psychiatrie of justitie – deze lijst is niet exhaustief – het is en blijft een administratieve janboel die met spuug en plaktouw aan elkaar hangt. De zwaksten zijn daar het eerste slachtoffer van. Dat lijkt geen vakbond of mutualiteit te deren. Heb je godverdomme je hele leven gewerkt, moet je zelf nog alles bij mekaar zien te harken waar je recht op hebt! En weet de ene administratie niet wat de andere hoort te weten en andersom. Jaar na jaar telt onze belastingbrief nog meer vakjes en hokjes. Jaar na jaar wordt het Belgisch Staatsblad dikker en dikker. Jaar na jaar wordt energie duurder en duurder. Met dank aan een inhalige overheid en een topzware administratie. Aan een ondoorzichtig kluwen intercommunales annex postjesjagers. Aan door spijbelende schoolkinderen aangestuurde klimaatongein.

Dat is teveel voor een haperende lift.

Brave Burger, weiger dienst!

Suskewiet

***

Foto: 1933, Koning Albert I komt de nieuwe voetgangerstunnel onder de Schelde openen. Burgemeester Camille Huysmans ziet dat het goed is. 20.000 Antwerpse scholieren wandelen door de tunnel ter gelegenheid van de opening. Anuna was er toen nog niet bij. De officiële naam van de tunnel is Sint-Annatunnel. In de volksmond sprak men al  snel van de voetgangerstunnel of de kleine tunnel. Uit dankbaarheid voor de tunnel maakte Antwerpen de man die de tunnel bouwde, Edgard Frankignoul, in 1933 ereburger van de stad. Ruim 85 jaar later slaagt de stad er niet in de liften in de tunnel feilloos te laten werken.

***

Steun ‘tScheldt, aspirine voor burgers die hoofdpijn krijgen van wat er misloopt bij de overheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wachtwoord vergeten?
Wachtwoord kwijt? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt dan een link om een nieuw wachtwoord aan te maken via de e-mail.
We delen geen persoonlijke gegevens met derden.