ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Liever comedy dan komedie: André van Duin – 't Scheldt

Liever comedy dan komedie: André van Duin

Adrianus Kyvon (°1947) moest en zou komiek worden. Hij werd komiek en André van Duin…

Adrianus Kyvon (°1947) moest en zou komiek worden. Hij brak door met een waanzinnige playback act tijdens een talentenwedstrijd, verscheen ermee op tv en André van Duin was vertrokken. Met deze act mocht hij zelfs in het voorprogramma van The Rolling Stones toen die in Nederland optraden. Zijn eerste 2 LP’s bevatten een mix van korte sketches en grappige liedjes. In 1972 had hij zijn eerste topper met ‘Het Bananenlied’ (een bewerking van Harry Belafonte’s ‘Banana Boat Song’ en tegelijk met ‘Jo met de jojo’ op de keerzijde van die single). Op het piratenstation Radio Noordzee bracht hij de Dik Voormekaar Show tot deze zee-zender net als Radio Veronica in 1974 uit de ether moest. In dit hilarisch uurtje op zondag kon van Duin samen met technicus Ferry de Groot zijn stemmetjes, zijn knotsgekke jingles en zijn balorige grappen bundelen. Jaren later zou de omroep NCRV een televisieversie maken met levensgrote poppen van van Duin en de Groot samen in beeld zoals ze samen de radioshow produceerden. Heel populair was de figuur Ome Joop die als mopperkont als catch frase ‘Neen, nou wordt ie mooi; nou wordt ie fraai’ had. Overal waar je kwam kon je toen die zin horen imiteren.

Adrianus Marinus Kyvon (André van Duin), 4 jaar, 1951

Wat stemmen betreft: zeer populair was het dierenprogramma ‘Animal Crackers’ (een titel ontleend aan een film van de legendarische Marx Brothers) die door André van karakteristieke ‘vocals’ werden voorzien. Ook niet te vergeten waren zijn carnaval-hits, een genre dat razend goed verkocht en een jarenlange traditie vormde. ‘De Sambaballensamba’ (1975), ‘Er staat een paard in de gang (bij buurvrouw Jansen)’ (1981) en het gecontesteerde ‘Willempie’(1976).

Andere komische platen waren ‘’k heb hele grote bloemkolen’ (1979), ‘Pizzalied’ (1993) en ‘Bim Bam’ (1982), een dolkomische bewerking van ‘Les trois cloches’ waarmee Edith Piaf in 1945 een hit had. Daarin speelt hij meerdere zingende paters in 1 clip (toen nog niet zo gewoon). Van Duin koppelde steeds weer de rol van een licht debiele naïeveling aan een onderliggende assertiviteit die terugging op de slapstick van zijn idolen Stan Laurel en Oliver Hardy (de Dikke en de Dunne). De schijnbaar chaotische situatiehumor, het energieke bekkentrekken, de zalig uitvergrote typetjes, de klassieke komedieroutines en vooral de vakkundige timing leverden komische genialiteit op. De eenvoud van de sketches vol misverstanden, de perfecte aangevers, het spelen met taal en de soms ronduit absurde insteek maakten van André van Duin een absoluut fenomeen, oer-Hollands en tegelijk universeel herkenbaar.

Het was bijzonder gedurfd in de jaren 70 om het land in te trekken met een heuse revue. Met zangers en dansers, wisselende decors, een rist sketches en een knallende finale de oude variété nieuw leven inblazen werd een verbluffend succes. Lachen, gieren, brullen voor bomvolle zalen. Producent Joop van den Ende was werkelijk visionair om zoiets te realiseren. André maakte er een erezaak van om zijn tegenspelers op het toneel in schateren te doen uitbarsten door een totaal verwachte onverwachte improvisatie. Ze wisten gewoon dat het boven hun hoofd hing. Corrie van Gorp en Frans van Dusschoten waren daarbij onmisbaar op de scène. Meestal komt André iets vragen aan een gezagvol figuur zoals een dokter of een ambtenaar van de burgerlijke stand, heerlijk pompeus neergezet door Frans (die ook diverse stemmen voor de Fabeltjeskrant insprak). Samen met Corrie speelde hij het koppel meneer en mevrouw de Bok. Trouwens, Corrie van Gorp overleed afgelopen week op haar 78ste in haar slaap. Van Duin wist perfect hoe lang hij een publiek kon meekrijgen.

André van Duin met Corrie van Gorp (Van Gorp overleed op 22 november 2020)

Nog wat stemmen betreft: de roodharige komiek beschikte over een warme zangstem. Zijn versie van Wim Sonnevelds ‘Het Dorp’ of ‘File’ (1976), de vertaling van Terry Jacks’ ‘Feelings’ mochten zeer zeker gehoord worden. Hij scoorde een grote hit met ‘Als de zon schijnt’ (1982) en bracht een ode aan zijn vader met ‘M’n allergrootste fan’. Ook als acteur stond hij zijn mannetje. Met de rol van Hendrik Groen in ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’ won hij diverse prijzen. Hij acteerde ook in de theaterklassieker ‘The Sunshine Boys’ van Neil Simon. In 2016 had hij alweer een succes te pakken met ‘Heel Holland bakt’ naar ‘The Great British Bake-off’ (BBC).

Na het overlijden van Frans van Dusschoten werd Ron Brandsteder zijn vaste aangever in shows zoals ‘Daar is ie weer’. Met hem trok hij door Nederland en Vlaanderen. ‘Comedy Parade’ was alweer een televisiehit. De André van Duin Show voor de TROS bleek een absoluut kijkcijferkanon. Hij kon daarin zowat alles kwijt wat hij in zijn gevulde carrière had uitgepuurd. Van zijn geaardheid maakte hij noch een geheim noch een punt en dat deed zijn publiek dus ook niet. In de loop der decennia is André van Duin uitgegroeid tot ‘a household name’ zoals dat in de Amerikaanse showbusiness wordt omschreven. Iedereen kent hem, iedereen moet – al dan niet stiekem – mee lachen. Waar aanvankelijk een zelfverklaarde culturele elite hem te plat, te volks en te ‘gewoon’ vond, buigt iedereen vandaag voor zijn buitengewone talent. Zijn oprechte bescheidenheid met blijvende verwondering over het eigen succes typeert hem. In 2017 werd hij door de lezers van het Algemeen Dagblad dan ook met glans uitgeroepen tot Nederlands grootste volkskomiek ooit.

André van Duin met Rond Brandsteder

Sketches om van te smullen:

Op school

Bij de dokter

Hond weggelopen

FC Wanhoop

Trouwzaal

Uitzendburo Flut

Een te aanwezige piccolo

***

Oeps je hebt nog geen abonnement. Kies een abonnement:

2 reacties op “Liever comedy dan komedie: André van Duin

  1. Hij is alleszins stukken grappiger dan hier bvb een Stefaan De Gandt die men zo graag in spelletjes uitnodigt en die dan met zijn geroep en getier (hij denkt wellicht dat dit de opperste vorm van humor is) iedereen de gordijnen in jaagt… Zo slaagde hij er enkele maanden geleden ook in om het nieuwe “Het rad van fortuin” met zijn aanwezigheid te verpesten. Zelf in het tot op de seconde voorgekauwde “De slimste mens” is hij als “jurylid” een storend element.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *