ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Hoe ENGIE bewust een kerstmuts wegknipte van een foto en nu doet alsof het een kerstmuts publiceerde – 't Scheldt

Hoe ENGIE bewust een kerstmuts wegknipte van een foto en nu doet alsof het een kerstmuts publiceerde

“ArbiterOfTweets”, de factchecker van Knack, trachtte ‘tScheldt een voet te lichten door ‘tScheldt te beschuldigen van fake news. Hij deed dat met een ….. gemanipuleerde foto van ENGIE.

Het klettert in Twitterland, en het klettert weer rond ‘tScheldt.

Op 22 en 23 december 2020 kreeg ‘tScheldt verschillende mails van boze ENGIE klanten. De klanten vonden het niet kunnen dat ze van ENGIE feestwensen kregen met de afbeelding van een kind met een hoofddoek.

Op 24 december 2020 publiceerde ‘tScheldt een snedig satirisch artikel over het toch wel wonderlijke gegeven dat ENGIE in Vlaanderen rond Kerstmis wensen met een kind met hoofddoek rondstuurt.

Vermoedelijk voelden ze op de marketingafdeling van ENGIE plots de aarde onder hun geitenwollensokken wegvallen. Vooral toen de directie van ENGIE aan de marketingafdeling vroeg wie het in godsnaam een goed idee had gevonden om een moslimkind op de kerstkaart te zetten.

“Ja, maar het was geen moslimkind”….. snikte een marketingmijnheer.

“En het was ook geen kerstkaart”….. jammerde een marketingjuffrouw.

“Hoe bedoel je…. het was geen moslimkind”, vroeg een strak in het kostuum gestoken ENGIE directeur.

“We hebben een stockfoto van een kind met kerstmuts gepakt, en…..”, begon de bedremmelde marketingmijnheer.

“En we hebben de kerstmuts weggesneden…”, vulde de marketingjuffrouw aan.

“Met als resultaat dat iedereen denkt dat er een moslimkind op onze kerstwensen staat”, brulde de directeur.

“Maar dat is toch niet erg?” poogde de marketingjuffrouw, “het is toch voor iedereen Kerstmis, ook voor de moslims?”

Waarop de ENGIE directeur zich uit de voeten maakte voor hij ter plaatse zou ontploffen.

De ENGIE directeur was geen uil.

Hij nam contact met de “ArbiterOfTweets”, in het echte leven, Rien Emmery, die zichzelf voordoet als ‘factchecker’. Onder de handle ArbiterOfTweets op Twitter en als correspondent van Knack meent Emmery het recht in eigen handen te kunnen nemen en speelt hij rechter in zaken die volgens hem fake news zijn.

De ENGIE directeur gaf de opdracht aan den Arbiter om die eikels van ‘tScheldt eens goed te pakken, en stuurde de Arbiter de originele stockfoto door waarop inderdaad een kind te zien is met een kerstmuts.

In plaats van te vragen aan ENGIE, waarom ze die kerstmuts er bewust hadden afgeknipt verkneukelde de ArbiterOfTweets zich over het komende digitale bommetje dat hij op Twitter kon lanceren.

De “ArbiterOfTweets” publiceerde vandaag het volgende:

We ontrafelen even de foto’s:

Dit is wat ENGIE de wereld instuurde

Het is niet ‘tScheldt dat met deze feestwensen aan het werk ging. Het zijn de klanten van ENGIE die de foto naar ‘tScheldt stuurden met hun reacties dat het spijtig is dat ENGIE een kind met hoofddoek gebruikt om kerstwensen door te sturen.

Als dat de interpretatie van de klanten is, dan is dat de werkelijkheid die ENGIE geschapen heeft.

De ArbiterOfTweets tweette vervolgens met grote trom de achterliggende stockfoto.

De ArbiterOfTweets beschuldigt nu ‘tScheldt van fake news.

Onze ArbiterOfTweets gaat hier volledig voorbij aan het feit dat ENGIE BEWUST de kerstmuts wegfotoshopte en de foto met wit en rood manipuleerde, en zo een andere realiteit creëerde dan deze van de stockfoto.

Het is intellectueel oneerlijk iemand van fake news te beschuldigen als de realiteit het gevolg is van een doelbewuste manipulatie van een bron. Het staat als een paal boven water dat ENGIE bewust de kerstmuts wegsneed. Vraag is…. waarom?

Moest ‘tScheldt de kerstmuts hebben weggesneden, dan had de ArbiterOfTweets een punt. Maar ‘tScheldt heeft niets met de foto te maken, slechts met de interpretatie van de ontvangers van de foto. En deze interpretatie was wat ze was. De klanten van ENGIE meenden een kind met hoofddoek in de gemanipuleerde foto te zien. En ‘tScheldt kan hen geen ongelijk geven.

Facebook

Vreemd is ook te moeten constateren dat enkele minuten na de verschijning van de tweet van de ArbiterOfTweets, plots de Facebookpost van ‘tScheldt over ENGIE werd verwijderd en erger nog werd voorzien van een ‘factchecklabel’ met als commentaar dat er onjuiste informatie wordt verspreid.

We weten niet of de ArbiterOfTweets deel uitmaakt van het faktcheck-team van Facebook.

We weten wel dat hier zwaar gezondigd wordt tegen wat er zich in werkelijkheid afspeelt.

Als ENGIE reclame maakt die door haar klanten geïnterpreteerd wordt als zijnde reclame voor moslims, dan is dat een realiteit.

Het enige wat ENGIE dan kan doen is trachten uit te leggen dat de reclame anders bedoeld was.

Wat niet correct is, is een zogenaamde factcheck doen die moet nagaan of de interpretatie van de mensen ‘fake news’ is. Nee, de interpretatie is wat ze is. Ze is een werkelijkheid op zich. De interpretatie kan nooit fake news zijn.

De uitleg van Facebook is dan ook hallucinant. Facebook schrijft: “Een kerstmuts is geen hoofddoek”.

Dat is pas fake news, want er heeft op de foto die naar de mensen is gestuurd NOOIT een kerstmuts gestaan. Die kerstmuts was namelijk doelbewust weggesneden. Nogmaals…. waarom?

***

Het begint stilaan in Vlaanderen gevaarlijk te worden tegen de stroom in te roeien. Daarom denken wij dat er juist meer nood is aan ‘tScheldt. Steun de enige tegendraadse satirische stem in Vlaanderen. Kies een abonnement:

 

 

12 reacties op “Hoe ENGIE bewust een kerstmuts wegknipte van een foto en nu doet alsof het een kerstmuts publiceerde

  1. Welkom in ‘Das leben der anderen’ oftewel de nieuwe STASI ,overgenomen uit het oude Communistische Oost-Duitsland. Waar “onafhankelijke ” linkse extremisten bepalen wat u mag denken en zeggen , wie de film gezien heeft weet dat dit nu de wereld is die we zelf aan deze lieden hebben weggeven ,dit zal enkel nog veel erger worden , de almacht van de gesubsidieerde media versus de breindode overconsumptie bevolking ,de winnaar takes it all zoals ABBA het al zong in de tijd.De oppositie bestaat nog enkel op sociale media en daar zijn ze bezig elke afwijkende stem te verbannen en af te dreigen met draconische boetes .Het jarenlang gehersenspoelde plebs moet aan de ketting niks minder ,welkom in Dystopia 2021 waarin een oorlog onvermijdelijk is,De elite tegen het volk,van het gepolitiseerde gerecht moet men geen heil verwachten.

  2. Dit door regels en regeltjes en andere linkse pesterijtjes zieltogend land moet bijna niet meer onderdoen voor een bepaald ver weg land dat geregeerd wordt door een kleine papzak met veel te wijde pijpen aan zijn broek, een dikke kop en een belachelijk opgeschoren kapsel, waar dat schepsel ook gans alleen mag bepalen wat zijn bevolking zegt of denkt. Hier is dat dito maar heten de dictators niet KIm maar UNIA of Somers, minister van ontburgering en voortrekkerij van de inhoud van het paard van Troye. In Mechelen stuurt hij zijn BEO’s (moderne versie van de gestapo’s ten tijde van zijn collaboraterende opa) op pad om elke vermeende vorm van discriminatie (lees: ingaan tegen het zaligmakend links gedachtegoed) te kunnen beteugelen, in afwachting van de in de toekomst op te richten werkkampen waar ze die verwerpelijke democraten en andere niet-linksen zullen hersenspoelen om van hen terug slaafse hersenloze linksen te maken. Als boetedoening voor hun poco dwaling moeten ze dan in Mechelen aan de Nekker het 98 meter hoge vergulde beeld van de zittende Bartholomeus, getooid in een 100 m lang jellaba en mét een fez van 2m omtrek en 2m hoog op zijn kop.. gaan aanbidden en geld werpen in de manden die rond het beeld staan.

  3. Misschien moeten de kranten en de reclamemakers een de leden van ‘t scheldt uitnodigen om hen te leren de waarheid te schrijven. Het is enkel door de waarheid te verkondigen dat je het meest geattaqueerd wordt. Wel oppassen dat ze onder het mom van… geen nieuw onderbroek laten aandoen dan weet je hoever het is. Kijk maar naar Navalny. Laat anderen hun problemen maar zelf oplossen, en doe verder met het goede werk waar jullie mee bezig zijn.

  4. Jullie graven jullie put steeds dieper. Zeg gewoon dat die factchecker gelijk heeft. Het is hoogst waarschijnlijk GEEN moslimmeisje zoals jullie schreven. Geef dat toe ipv je te weren als een duivel in een wijwatervat en je daarbij zinloos belachelijk te maken. Dit is al het derde of vierde artikel in december waar jullie je echt lomp gedragen. Goodbye goesting om een abonnement te nemen.

    1. Er is geen put te graven, er zijn alleen de simpele feiten. Nogmaals, speciaal voor U: klanten van Engie stuurden ons de reclame door die zij ontvangen hadden. Ze waren verbolgen over het feit dat er een kind met hoofddoek op stond. Wij maakten daarover een artikel. Na tussenkomst van ArbiterOfTweets op Twitter werd ‘tScheldt verweten ‘fake news’ te hebben gepubliceerd omdat de foto die ENGIE gebruikte gebaseerd was op een stockfoto waarop het kind met een kerstmuts stond afgebeeld. Uit de aanval van deze ArbiterOfTweets bleek al snel dat ENGIE de originele stockfoto had versneden en de kerstmuts had weggeknipt. Van zodra je een foto manipuleert ontstaat een nieuwe realiteit. De klanten van ENGIE dachten een kind met hoofddoek te zien. Dat is hun realiteit. Dat is geen fake news. Het feit dat ‘tScheldt schrijft dat klanten van ENGIE verbolgen zijn wegens een kerstkaart met een kind met hoofddoek is geen fake news. Het is de realiteit. Indien ENGIE een andere bedoeling had, dan had ze dat moeten communiceren na de verschijning van het artikel van ‘tScheldt. Een factchecker inschakelen die dan concludeert dat het om fake news gaat is intellectueel volkomen oneerlijk. Indien ‘tScheldt de foto had verknipt, dan was er sprake van fake news. Maar ‘tScheldt heeft de foto niet aangeraakt. ENGIE heeft de kerstmuts weggeknipt, niet ‘tScheldt. Het gaat in deze om wat de klanten zagen, niet wat ‘tScheldt zag. De klanten zagen een kind met hoofddoek. Zo eenvoudig is het. Indien ENGIE had gewild dat haar klanten een kind met kerstmuts zagen, dan had ze de foto niet moeten manipuleren en de kerstmuts wegknippen. De ArbiterOfTweets creëert hier zijn eigen schijnwerkelijkheid door te zeggen dat ENGIE een kind met kerstmuts publiceerde. Dat is niet correct. ENGIE publiceerde een foto met een kind zonder kerstmuts. Door het onbeholpen wegsnijden van de muts en de extra toevoeging van een witte band ontstond het beeld van een kind met hoofddoek. Case closed.
      En als wij ons ‘lomp’ gedragen, doe jezelf dan een favor en neem aub geen abonnement op ‘tScheldt. Neem een abonnement op Knack of zo, dat is het clubhuis van je dierbare ArbiterOfTweets, die zo blijkt te pas en te onpas het woord ‘fake news’ gebruikt. (‘tScheldt)

    2. Desireke pocomuil ; iedereen die die folder heeft gekregen had dezelfde reactie waarom staat daar een jonk op met een kopvod ! gelijk hoe ge het draait of keert , maar dat was steeds de eerste indruk en de blijvende indruk , gij moogt zeveren zoveel ge wilt , feit is feit ! en wie erachter zit die zou beter moeten geweten hebben om zoiets niet te gaan rondsturen ! Ze noemen zoiets bij ons Vlamingen nog steeds PROVOCATIE ! Er bestaan genoeg mooie fotokes die niet provoceren om op een kerstkaart te zetten !

  5. IK kan niet begrijpen dat de eindverantwoordelijke van die Engie kerstkaart dat zelf niet ziet dat er iets aan die foto niet just zit, die mannen werken zeker op automatische piloot zonder nadenken?

    Je weet toch dat er daar vodden van komen door zulk een kerstkaart uit te sturen?

    Ik heb geen hoog diploma maar wel ellebogen , zulke on onprofessionele kaarten stuur je niet uit als bedrijf.

  6. Tja, deze zet draagt een duidelijke signatuur van een regeringspartij. Immers Engie is eigenaar van kerncentrales en aast om de subsidies van deze regering om de vervuilende gascentrales te bouwen te pakken te krijgen. Dit is niet naar de zin van die regeringspartij die de subsidies al aan andere “beloofd” hebben, dus wat is makkelijker dan de helft van de Vlamingen tegen de Engie in het harnas jagen door een kindmoslima te misbruiken. We weten allemaal tot wat linkse partijen in staat waren in het verleden, en nu ze het voor het zeggen hebben in dit land zullen steeds meer van deze misbruiken van de media plaatsvinden. Wat een corrupte land leven we toch.

  7. Dag Desireeken , Gij kunt geen scheldt abonnement betalen jongen ge zijt gewoon wat ze noemen een LURKER , ene die een beetje mol komt spelen op een satirische gemeenschap die verdomt goed weet wat er gebeurt en daar indien mogelijk een beetje de draak mee steekt , ga in de GB staan daar kunt ge gratis alle boekskes lezen en terugleggen zonder betalen aan de kassa , Dag Allemaal is ook interessant voor U ..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *