Ergernis over Onderwijs....x 100 - 't Scheldt

Ergernis over Onderwijs….x 100

Heeft U soms ook al eens die echte Vlaamse “goesting” gevoeld om uw terechte ergernis over god-weet-wat van de daken te schreeuwen; in een Franse colère te schieten over de Spaanse herberg die de politieke gremia van onze bananenrepubliek toch geworden zijn of te schimpen op de Vlaamse instellingen en instituten die het niveau van een Poolse landdag niet eens nog weten te evenaren?

Heeft U soms ook al eens die echte Vlaamse “goesting” gevoeld om uw terechte ergernis over god-weet-wat van de daken te schreeuwen; in een Franse colère te schieten over de Spaanse herberg die de politieke gremia van onze bananenrepubliek toch geworden zijn of te schimpen op de Vlaamse instellingen en instituten die het niveau van een Poolse landdag niet eens nog weten te evenaren?

Dan hebben wij goed nieuws voor U! En een opdracht: bemachtig zo vlug – en liefst zo kosteloos – mogelijk een exemplaar van het migrantenkrantje “De Standaard” van zaterdag 31 augustus. Blader meteen naar de opiniestukken – U mist ondertussen niks van waarde – en lees het artikel van ene Charles Ducal, getiteld: “Ik stond 40 jaar in het Onderwijs en schaam me diep”. Belooft de titel het ergste nog niet, dan zal de inhoud U het spreekwoordelijke bloed van onder de nagels halen. Lager vallen, kost bovenmenselijke moeite en is derhalve onhaalbaar!

Ducal is gelukkig met pensioen, waardoor zijn beroepsnaam – “leraar” – geruststellend mag getooid worden met het voorafgaand predicaat “voormalig”. Minder bemoedigend is dan weer het feit dat deze olijkerd zich na zijn pensionering heeft toegelegd op vrijwilligerswerk om de massaal vrijgekomen tijd te doden. Niks tegen vrijwilligers op zich, maar deze soort kunnen we toch missen als de pest … en de cholera … en de malaria … samengeteld!

Toegegeven, beste lezer, het artikel valt wat lang uit: twee bladzijden aub (!), waarvan een halve bladzijde opgesmukt met een niets- of toch weinigzeggende foto – zoals gebruikelijk in het vooringenomen krantje van niks. Maar daar moet U toch even doorheen: onzin laat zich nu eenmaal niet in de spreekwoordelijke “beschränkung” vatten. Ducal en zijn generatiegenoten staan (eindelijk) in het oog van een onderwijs-tornado. Allerlei dwalingen, flaters en misslagen worden hen cijfergewijs en aantoonbaar frontaal in het gelaat geblazen, maar een krimp geven die lui (nog) niet. Wel integendeel! Ducals schaamte (zie de titel van zijn “stuk”) betreft het feit dat ons onderwijs nog te wit en te elitair is. Nieuwkomertjes worden volgens “ons Chareltje” nog niet genoeg gepamperd. Hij geeft ook het voorbeeld van Nasra, uiteraard een schuilnaam. Het meisje had een “stevige onvoldoende” voor wiskunde (een basisvak in heel het ASO, nvdr) en werd bedankt voor de moeite met een B-attest (vanaf dit jaar niet meer mogelijk, alleen A en C-attesten blijven over). Wenend vroeg ze een herexamen, maar de klassenraad, die soms toch wel beter weet, gaf een njet. Wat een zonde van al dat weggegooid talent! Dat het wichtje er ook voor had kunnen kiezen te blijven zitten, wordt niet eens vermeld.

Ducal schrijft letterlijk: “Als [Nasra] de noodzakelijke studietijd voor wiskunde niet moest inperken door oeverloos veel uren te besteden aan geschiedenis, biologie en andere taalbrokken, die voor een meisje uit Bagdad niet evident zijn, moest het lukken, dacht ze”. Ach, ze wilde zo graag de richting wiskunde-wetenschappen studeren. Struikelt ze toch wel over de vakken wiskunde en biologie, zeker. Kijk, als ik al die medische vakken niet had moeten volgen, was ik nu misschien wel dokter!

Maar nog is de ijle, onwezenlijke klaagzang van Charles niet te einde. Hij vervolgt: “Is het echt nodig een meisje uit Irak uren te laten wroeten op de Reformatie, Lodewijk de veertiende en de Pacificatie van Gent! (…) Welke mogelijke vrijstellingen hebben we overwogen?” Je moet het lezen om het te geloven. Hoe “algemeen” is dan nog het “Algemeen Secundair Onderwijs” als we alle nieuwkomers een gestrikt diploma gaan gunnen op grond van een wel zeer persoonlijk en specifiek gekozen flard uit het curriculum? En waarom dan moeten onze blanke bengels wél weten wie de vier rechtsgeleide kaliefen na Mohammed zijn? Welke functie een mihrab in de moskee heeft? Of wat Mehmet de Veroveraar (Fâtih) op zijn kerfstok heeft? De “gelijke” behandeling van leerlingen verkopen als “discriminatie”, je moet het toch maar doen!

Is het niet aan zulke lieden te wijten dat in de wijdverspreide analfabetische migratiefolder van de betere mensenhandelaar ons land staat afgebeeld als een woudlandschap met tussen elke twee bomen een geriefelijke hangmat waarin het voor de nieuwkomers rustig toeven is, terwijl zij door een haast oneindig aantal witte “slaven” onafgebroken op al hun wenken bediend worden?

Het eindeloos gepamper van de domheid; de onverdiende positieve discriminatie van de laaggeschooldheid; de lichtzinnige verdachtmakingen van – ik citeer nog maar eens – “Reinaert de Vos, Max Havelaar en De Oostakkerse gedichten” (met voorbehoud voor dit laatste, nvdr) als exponenten van elitair scholing … haalden het Vlaamse onderwijs geheel onderuit. Maar de sneeuwvlok laat volhardend zijn systematische onkunde en onwetendheid naar beneden dwarrelen. In plaats van de kar eindelijk te keren, komt ze gekwadrateerd en aan een nog hogere snelheid op ons af, daarbij gesteund door de net ingevoerde “nieuwe” poco-eindtermen die niet eens de te behandelen onderwerpen vermelden, maar tevens opleggen in welke zin en met welke “insteek” ze moeten behandeld worden. Jawel, beste lezer, de oeroude Vlaamse “goesting” om mijn ergernis van de daken te schreeuwen, had me meteen te pakken! U las zo-even het resultaat.

Ducal is gelukkig met pensioen. Spijtig dat hij nog steeds niet heeft geleerd te zwijgen!

Sofia Van Lering

***

Dankzij de laatste ministers van Onderwijs gaat ons onderwijs niet voor-, maar achteruit. ‘tScheldt zal op hun kopjes blijven hameren tot het onderwijs in Vlaanderen weer een versnelling hoger schakelt. Steun ‘tScheldt! Klik hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wachtwoord vergeten?
Wachtwoord kwijt? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt dan een link om een nieuw wachtwoord aan te maken via de e-mail.
We delen geen persoonlijke gegevens met derden.