CD&V verdwijnt als doelgroep op Facebook - 't Scheldt

CD&V verdwijnt als doelgroep op Facebook

Een pientere lezer informeerde ‘tScheldt dat de CD&V een probleem lijkt te hebben op Facebook. Blijkbaar zou Facebook de CD&V als ‘doelgroep’ verwijderd hebben. ‘tScheldt zocht en vond de  nodige toelichting…

Een pientere lezer informeerde ‘tScheldt dat de CD&V een probleem lijkt te hebben op Facebook. Blijkbaar zou Facebook de CD&V als ‘doelgroep’ verwijderd hebben.

Wij vroegen tekst en uitleg aan Gert Van Mol, de social-media expert die onzacht-hard in aanraking kwam met de CD&V-top nadat meer dan 10.000 Indiërs de Facebook pagina van de CD&V ‘geliket’ hadden.

‘tScheldt: Mijnheer Van Mol, volgt U de sociale media van de CD&V nog een beetje?

VM: Uiteraard. met zorgwekkende interesse.

‘tScheldt: Zorgwekkend?

VM: Uw lezer heeft U correct geïnformeerd. De CD&V heeft inderdaad een probleem op Facebook.

‘tScheldt: Over welk probleem gaat het dan?

VM: Zonder te technisch te willen worden komt het erop neer dat Facebook de CD&V als ‘doelgroep’ heeft verwijderd.

‘tScheldt: Doelgroepen kennen wij uit de wiskunde en de marketing, hoe zit dat met de CD&V?

VM: Facebook heeft haar algoritme vorig jaar aangepast om iets meer terug te gaan naar de begindagen van Facebook waar jij en de vrienden rondom jou centraal staan. Het is vandaag veel moeilijker om een groep vrienden of een groep fans organisch te laten groeien. Wil je als bedrijf je fanbase laten groeien dan kan dat eigenlijk alleen nog maar door te adverteren. Facebook helpt je daarbij door ‘doelgroepen’ aan te maken die jij als adverteerder kan kiezen. Zo is vandaag elke politieke partij op Facebook een ‘doelgroep’. Althans ‘was’, want de CD&V is sinds enkele dagen geen doelgroep meer.

‘tScheldt: Is dat goed of slecht voor de CD&V?

VM: Dat is eigenlijk niet de juiste vraag. Als je relevant wil zijn als organisatie op Facebook dan creëer je in de eerste plaats ‘content’ waardoor er over jouw organisatie gesproken wordt. Facebook pikt alle ‘bewegingen’ op rond jouw organisatie en zal op een bepaald moment autonoom beslissen om een doelgroep te maken van jouw organisatie omdat zij ervan uit gaat dat adverteerders graag adverteren naar een organisatie die ‘relevant’ is. Als de CD&V geen doelgroep meer is dan is dat een teken dat Facebook oordeelt dat adverteerders geen interesse meer hebben om te adverteren naar die doelgroep.

‘tScheldt: Wie zit er dan in de CD&V doelgroep?

VM: Dat weet alleen Facebook. Zij monitort het gedrag van haar leden en als Facebook ziet dat een lid veel ‘content’ van de CD&V liket of deelt of becommentarieert dan zal zij dat lid in de doelgroep CD&V steken, zonder dat dit lid dat weet. Op die manier was de CD&V-doelgroep een interessante doelgroep wegens redelijk goed afgelijnd. Stel dat Kerk en Leven abonnementen wilde verkopen dan kon zij haar abonnement zeer gericht adverteren naar de doelgroep CD&V. Dat kan nu voorlopig niet meer.

‘tScheldt: Voorlopig?

VM: Ik vermoed dat er een tijdelijk probleem is met de doelgroep CD&V op Facebook. Het is in ieder geval zo dat Facebook vandaag niet wil dat adverteerders hun geld naar de doelgroep CD&V sturen omdat Facebook oordeelt dat er een probleem is met de return uit deze doelgroep.

‘tScheldt: Is de doelgroep van CD&V dan te klein geworden?

VM: Dat zou kunnen, maar dat hoeft niet de hoofdoorzaak te zijn van het verdwijnen van de CD&V als doelgroep op Facebook. Wij monitoren alle politieke partijen al een tijdje op hun doelgroepgrootte omdat dat een zeer richtinggevend cijfer is voor de relevantie van een politieke partij. Het is een zeer goede barometer voor succes op korte termijn.

‘tScheldt: Wat zeggen de doelgroepgrootte’s U op dit moment?

VM: Dat de doelgroep Vlaams Belang de laatste maanden even groot is geworden als de doelgroep NV-A. In beide doelgroepen zitten op dit moment 840.000 individuen. Vervolgens kom je bij de Open VLD met 580.000 individuen. Gevolgd door de atypische doelgroep Bart De Wever met 530.000 individuen. Gevolgd door de SP-A met 390.000 individuen. Gevolgd door Groen met 160.000 individuen. De laatste keer dat we cijfers zagen voor de CD&V zaten zij op 240.000 individuen. Ik vermoed dat zij nu een stuk onder de 100.000 zijn gedaald.

‘tScheldt: Is het einde van de CD&V nabij?

VM: Dat kan ik niet zeggen, maar op Facebook is zij vandaag als organisatie in ieder geval niet meer relevant genoeg voor Facebook om er geld aan te verdienen. Als er vandaag verkiezingen zouden zijn dan krijg je een uitslag die de hierboven staande cijfers zal reflecteren.

‘tScheldt: Dat is alvast geen goed nieuws voor de CD&V! Dank voor deze toelichting.

***
Oei, de CD&V doelgroep is niet meer te vinden op Facebook.

 

***

Hoe kan je zoiets lekkers als ‘tScheldt steunen? Klik hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wachtwoord vergeten?
Wachtwoord kwijt? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt dan een link om een nieuw wachtwoord aan te maken via de e-mail.
We delen geen persoonlijke gegevens met derden.