De Hollywoodfactor – 't Scheldt

De Hollywoodfactor

De Vlaamse thrillerscène is een bevlogen speurder rijker, ditmaal van het vrouwelijke geslacht: Alessandra Vacarro. Deze tengere politievrouw met een groot inlevingsvermogen is een creatie van Peter Perceval (1966). Hij laat ze voor de eerste maal – maar hopelijk niet de laatste – opdraven in zijn romandebuut De Hollywoodfactor dat recent door Witsand Uitgevers op de markt werd gegooid. Perceval, tot nu vooral bekend als redacteur en scriptschrijver voor radio en televisie, bewerker en vertaler van toneelstukken en producent en regisseur van theatervoorstellingen (zoals de Vaginamonologen, de Penismonoloog, België voor beginners, La Flandre pour les nuls e.a.) toont meteen dat hij ook een aardige plot kan opzetten, die de lezer(es) slag om slinger op het verkeerde been zet, daarbij handig de vele valkuilen – het thrillergenre eigen – vermijdend. Ook zijn hoofdpersonages komen goed uit de verf, niet alleen in de beschrijvingen maar zeker in de vele levendige dialogen, een discipline die de toneel- en comedyauteur volkomen beheerst.De Hollywoodfactor – wat staat voor een spectaculaire, op handgeklap onthaalde finale – speelt zich voor het grootste deel af in Antwerpen waar Alessandra VacarroSandra voor de vrienden – hoofdinspecteur moordzaken bij de federale politie is. Dochter van Italiaanse gastarbeiders, opgegroeid in het Limburgse Bree, studeerde ze rechten en criminologie in Brussel waar ze ondermeer les kreeg van Jacques Sunderman, een nu 81-jarige assisenrechter op rust. Hij was het die haar introduceerde in een vrijmetselaarsloge en die ze is gaan beschouwen als haar ‘tweede vader’.Een zeer ingewikkelde zaak dient zich aan wanneer in het Peerdsbos het gekruisigde lijk wordt gevonden van de gewezen frituuruitbater, nu bekende beursmakelaar en filantroop Georges Waltz. Tijdens het onderzoek wordt Sandra geconfronteerd met een aantal oude bekenden en worden oude littekens weer opengereten. Ook de geheimzinnige mailtjes die ze ontvangt en waarin de moordenaar van Waltz applaus blijkt te willen van haar, maken het haar niet gemakkelijker…Wat het boek een extra dimensie geeft is dat Perceval in het verhaal een aantal actuele thema’s heeft verwerkt zoals euthanasie, de financiële perikelen bij Royal Antwerp Footballclub (die plots na bemiddeling door de ‘socialistische schepen voor sport Van Camp’ een redder vindt in de persoon van een steenrijke Russische maffiabaas), het gesjoemel met geld door de secretaris van het bisdom Antwerpen, de rol van de media… Intrigerend ook zijn de locaties waar de gebeurtenissen zich voltrekken: de kathedraal, de Groenplaats, de Carrefour in het GB Shopping Center, een appartement aan de Elisabethlei enz…Peter Perceval is een nieuwe aanwinst voor de Vlaamse thrillerwereld. Zijn creatie Sandra Vaccaro leent zich voor nieuwe avonturen.Peter Perceval * De Hollywoodfactor * Wit-sand Uitgevers * 382 p * 19,95 euro * ISBN 978 94 9201 116 9./*VijftigHet is even schrikken, de lectuur van de nieuwe, vuistdikke roman van Bavo Claes (1950) die recent onder de titel ‘Vijftig’ bij uitgeverij Vrijdag verscheen. Is dat boek werkelijk geschreven door dat keurige, onkreukbare, altijd even ernstige, soms ietwat saaie nieuwsanker van de VRT dat in 2005, na te zijn verwezen naar het Late Journaal, wegens ziekte de openbare omroep verliet? Kunnen stille waters werkelijk zo diep zijn?De verrassing is zo groot omdat Vijftig alles heeft van een autobiografie, iets wat door Claes echter formeel wordt ontkend.In de Nederlandse Volkskrant drukte hij het zeer kernachtig uit: ‘Mijn ene hoofdpersonage is een vrouwengek, de andere is impotent. Ik ben geen van beiden. Dank u’. Laten we hem dus maar geloven!Achttien jaar liggen er tussen het verschijnen van Claes‘ eerste roman ‘Kraai’ – waarin hij een op ware gebeurtenissen berustend relaas brengt van de relatie tussen een stervende vader en zijn zoon – uit 1997 en zijn nieuwe boek ‘Vijftig’.

Gedeeltelijk was dit grote tijdsverschil te wijten aan de zoektocht naar een nieuwe uitgever, doch ook het niet aflatend streven naar perfectionisme van de auteur speelde een rol. Op slecht gebouwde zinnen of een mank lopend taalgebruik zul je hem dan ook niet betrappen. Van enige gekunsteldheid is nochtans geen sprake. Ook zijn vertelkunst dwingt bewondering af: wijdlopend, zonder haast en met veel zin voor detail. Daardoor wordt ook een bijzondere sfeer geschapen die, naar ik vermoed, vooral een ietwat ouder lezerspubliek zal aanspreken. Zeker ook zullen het de plus-vijftigers zijn die het meest gecharmeerd zullen worden door de terugblik die Claes werpt op de jeugd van zijn protagonisten.Drie hoofdrolspelers telt ‘Vijftig’, drie mensen die in het jaar 2000 hun vijftigste verjaardag vieren. Jan Cleyman is redacteur bij een krant en heeft zichzelf zopas een varkensroze Cadillac cadeau gedaan. Hij is gehuwd met Jo Matterne, die een boekhandel runt. Hun huwelijk draait al een hele tijd vierkant. Beiden vragen zich af hoe het zover is kunnen komen. De derde hoofdrolspeler is Vincent Velings, een televisiepresentator die door zijn met marketingonderzoeken zwaaiende oversten op een zijspoor dreigt gezet te worden. Hij is al geruime tijd weduwnaar maar laat dat niet meer aan zijn hart komen: zijn agenda puilt uit van de namen van bekoorlijke vrouwtjes met wie hij regelmatig het ledikant induikt.Seks is trouwens een steeds weerkerend gegeven in het boek, vrijmoedig beschreven seks waarin de belangstelling voor vooral vrouwenborsten groot blijkt. Het leverde Bavo Claes de verdenking op een ‘tettenzot’ te zijn, iets wat ook weer door hem werd tegengesproken.De finale van ‘Vijftig’ is even tragisch als hilarisch te noemen. Het boek mag dan ook beschouwd worden als één grote satire en is misschien nog het best te kwalificeren door even de verteller zelf aan het woord te laten: ‘Niemand die kan inschatten of het om droge humor of om bloedige ernst gaat’. Vijftig is een aanrader.Bavo Claes * Vijftig * Uitgeverij Vrijdag * 453 p * 25 euro * ISBN 978 94 6001 333 1.Katelijne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *