De geschiedenis van mijn tanden – 't Scheldt

De geschiedenis van mijn tanden

‘Het enfant terrible van de Mexicaanse letteren’; zo wordt ze wel eens genoemd, Valeria Luiselli (1983), die intussen haar geboorteland inruilde voor New York. Drie romans schreef ze tot nog toe die alle door de nog jonge Amsterdamse uitgeverij Karaat hier, in Nederlandse vertaling, werden op de markt gebracht. Haar eerste boek Valse papieren bezorgde de schrijfster een cultstatus, haar tweede boek De gewichtlozen zorgde voor de internationale doorbraak, met haar derde, De geschiedenis van mijn tanden, dat zopas verscheen, laat ze zien ook perfect in staat te zijn een komische, experimentele roman te schrijven.Hoofdfiguur in haar jongste werk is Gustavo Sànchez Sànchez, bijgenaamd Snelweg, omdat hij zoveel reist. Hoewel nergens een precieze beschrijving van de man wordt gegeven, kunnen we uit een aantal passages toch afleiden dat hij niet moeders mooiste is: ‘ik werd geboren met vier premature tanden en een lichaam dat van top tot teen bedekt was met een dun laagje zwart haar. Maar daar ben ik dankbaar om want, zoals mijn andere oom (…) placht te zeggen: lelijkheid smeedt je karakter’.

Op latere leeftijd vinden we Gustavo terug als de eigenaar van een ‘afzichtelijk gebit’ wat hem, naast verwoed verzamelaar (‘zijn eerste verzameling bestond uit de groezelige nagelreepjes van zijn vader die hij elke avond afscheurde en door de kamer keilde’) en charlatan ook maakt tot een man met een missie, namelijk zijn lelijke tanden kies voor kies vervangen. Als zijn eigen vaardigheden (‘hij is, na twee glazen rum, in staat Janis Joplin te imiteren, hij kan Chinese gelukskoekjes interpreteren, een ei
rechtop op tafel zetten en op zijn rug op het water drijven’
) hem daar niet voldoende bij helpen, zit er maar één ding op: hij moet en zal ‘s werelds beste veilingmeester worden.Dankzij een in de Verenigde Staten gevolgde cursus lukt hem dat ook waarna hij zijn eigen methodes van ‘allegorische – en parabolische veilingen’ begint te ontwikkelen. Vrij snel nu beschikt hij over voldoende middelen om het gebit van Marilyn Monroe aan te schaffen. Nooit is hij fierder geweest… Zijn eigen kiezen veilt hij aan de bewoners van een rusthuis, zonder vermelding dat het om zijn eigen tanden gaat. Volgens de verhaaltjes die hij zijn toehoorders tijdens deze ‘parabolische veiling’ opdist behoorde elk exemplaar toe aan één van zijn grote, geliefde filosofen: Plato, Petrarca, Montaigne, Rousseau, Borges... Succes verzekerd! Tijdens deze veiling komt Gustavo weer in contact met zijn zoon Ratzinger die vele jaren geleden door zijn ex werd meegenomen, en niet lang daarna ontmoet hij ook een would-be schrijver die hij de opdracht geeft ‘zijn tandenautobiografie’ te schrijven…Wie De geschiedenis van mijn tanden begint te lezen zal regelmatig de wenkbrauwen fronsen: zoveel absurditeit op een hoopje is inderdaad zelden gezien. Toch nopen de verhaaltjes die Luiselli (met plezier) vertelt tot verder lezen. Boek uit, zal blijken dat de schrijfster u deelgenoot heeft gemaakt van een intelligente, vindingrijke en hilarische zoektocht naar het belang van creativiteit in de wereld van de kunst en de literatuur. Of hoe verhalen de perceptie en waarde van kunst kunnen beïnvloeden. Heerlijk….Valeria Luiselli * De geschiedenis van mijn tanden * Uitgeverij Karaat * 205 p * 19,50 euro *  ISBN 978 90 7977 021 2.  Katelijne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *