941 Fiets – 't Scheldt

941 Fiets

Als het van staatssecretaris voor mobiliteit Schouppe afhangt, zullen ook die gemeenten die tot nu toe de boot hebben afgehouden, fietsers in tegengestelde richting eenrichtingsstraten laten in rijden.

Het BIVV (Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid) heeft daar nl. een studie over gemaakt. En zoals bij de meeste universitaire studies over ‘gevoelige‘ thema’s de uitslag al bekend is op voorhand (‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’), zo kon men ook hier het resultaat al raden: koning fietser heeft gewonnen!

Wat is er volgens het instituut gebleken?
Dat er minder ongevallen gebeuren in dat soort straten dan in andere. Volgens Schouppe komt dit omdat autobestuurder en fietser ‘allebei veilig aan de kant kunnen gaan‘. Kunnen gaan, inderdaad. Wie in de buurt van een onderwijsinstelling of een fabriek woont, kan daar in de praktijk over meespreken.

Het is de auto die aan de kant gaat of gewoon ‘bevriest’, terwijl de – zich van hun eigen kwetsbaarheid blijkbaar niet bewuste fietsers – lustig doorrijden, en wel in beide richtingen.
Maar Schouppe heeft wellicht gelijk: er gebeuren daar minder ongevallen. Om de eenvoudige reden dat men er niet meer van verkeer kan spreken. Het gaat om een situatie waarin men één soort weggebruiker – natuurlijk degene in de auto – praktisch dwingt om te blijven stilstaan tot het onheil gepasseerd is. Dat is misschien niet erg als het om één of enkele fietsers gaat, maar als een ware horde de auto tegemoet komt gereden, dan is het niet meer zo leuk. Temeer daar de zwakke (?) weggebruiker tegenwoordig zowat altijd in het gelijk wordt gesteld, dankzij één van de dictaten van de groenen, toen zij nog niet te klein waren om mee te regeren.

Schouppe zou dringend terugmoeten naar de NMBS. Hij zou er daar voor kunnen zorgen dat men ook daar komt tot een drastische vermindering van het aantal treinongevallen: laat alle treinen gewoon stilstaan.
Met een beetje hulp van de vakbonden lijkt dat trouwens een koud kunstje!

***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *