920 Muse – 't Scheldt

920 Muse

Tijdens de Museumnacht bezochten meer dan 40 000 nachtbrakers 15 Antwerpse musea. Een veel te groot aanbod uiteraard, je mag al blij zijn als je er een viertal van gezien krijgt.

Het groeiende succes van de Museumnacht lijkt echter omgekeerd evenredig met de inspanningen die de musea doen.

In het Fotografiemuseum was de tentoonstelling over spionagefotografie ondermaats, slechts één gekopieerde fotocollage op een zuil aan de inkom en twee kleine vitrinekastjes met in gebruiksvoorwerpen verborgen fototoestellen.
Het Museum voor Schone Kunsten – waar nog steeds een hoofddoekdragende-moslima-met-dikke-kont werkt – trok lange wachtrijen voor de pas herontdekte en gehypte Rembrandt. Niet zo bijzonder dat portret van Eleazar Swalmius; het museumdepot dat voor de gelegenheid werd opengesteld was des te interessanter. Via een tv-scherm werd het restauratieproces van een kunstwerk getoond en de werking van een schilderij op houten plaat met parket uitgelegd. Een medewerkster beantwoorde de vele vragen van het publiek en vertelde dat er nog steeds een 10-tal schilderijen spoorloos zijn die sinds lang aan gemeentebesturen en openbare gebouwen werden uitgeleend. Gelukkig houden ze er nu wel een inventaris van bij.

Ook de Erfgoedbibliotheek trok veel volk. Daar werd de Egyptische kast voor de gelegenheid opengemaakt en de imposante boeken van Lepsius met tekeningen van de Duitse expeditie in het oude Egypte getoond; twaalf boeken van 78 cm groot.

Wie er niet bij was, was de mummie die tijdens Antwerpen ’93 werd tentoongesteld. ‘Spoorloos’, zei een woordvoerder in de Nottebohmzaal, ‘zelfs de conservator weet niet waar die zit’.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *