1318 Ephi – 't Scheldt

1318 Ephi

I Voor mij geen onzijdige ‘Ikea-Jezus’Wanneer is bij mij het besef gekomen dat aan mijn lichaam twee testikels hangen? Al sla je me dood. Ik vermoed dat ik heel klein moet zijn geweest en dat dit besef gepaard ging met een hevige scheut in de onderbuikregio.Na een tik op die bewuste teelballen bijvoorbeeld. Wanneer ik voor het eerst in staat was een baard te laten groeien, weet ik dan weer wel: op mijn zestiende. Deze prille baard was nog moeilijk vol te krijgen en tot mijn spijt liepen twee onbegroeide strepen van mijn wangen tot aan mijn kaaklijn. Als twee rozige enclaves in het duistere rijk van Sauron…en het vervolg zijn die twee kenmerken – het bezitten van testikels en soms een baard – bepalend geweest voor mijn trotse mannelijkheid. Ja, ik geef toe dat ik nog steeds, ondanks dit vijandige tijdperk, een beetje trots ben om man te zijn. Ik leerde toen ook te lopen als een fier man in wording . Zeg maar een beetje à la Henry Fonda in ‘Once Upon a Time in the West’. Verder hoefde ik alleen maar de blik van Alain Delon in de film ‘Le Samouraï’’ na te bootsen om me als een winnaar met brede schouders de puberteit uit te wringen.Jezus was ook een trotse man. Hij bezat in ieder geval dezelfde mannelijke kenmerken die ik zojuist heb beschreven. Ik vermoed zelfs dat hij als jonge man meer testosteron aanmaakte dan ik. Anders had hij niet met zoveel vitaliteit en kracht de verkopers uit de tempel verjaagd en de tafels van de geldwisselaars omvergegooid.Intieme delenJezus aan het kruis wordt altijd met een baard afgebeeld, maar zijn intieme delen worden met een lendendoek aan het oog onttrokken. Een permanente vergissing. Luister naar dominee A. Beens in De Waarheidsvriend van 13 april vorig jaar van de Gereformeerde Bond: ‘Zelfs de lendendoek die menige kunstenaar op het doek of in woorden Hem overliet, lijkt historisch twijfelachtig. Hij was naakt, alleen maar naakt. Wij kijken weg, uit schaamte en ook uit eerbied’.In Zweden willen ze Jezus nu in een reuze lendendoek wikkelen, zodat je niet alleen zijn geslachtsdelen, maar ook zijn baard niet meer ziet. ‘Hij’ wordt dus ‘Het’, zodat genderneutralen en travestieten niet door Jezus’ mannelijkheid worden geschoffeerd. Bisschop Mikael Mogren van Västerås is blij met zijn Zweedse Jezus met Ikea-consistensie. Volgens Mogren is de mannelijke identiteit van de Christus door ‘heersers’ gebruikt om de dominantie van de man te legitimeren: “Door van Jezus een onzijdig persoon te maken, valt de religieuze rechtvaardiging weg onder de onderdrukking van de vrouw”.Jezus als #MeToo-verdachte. Of in een zijspan van Satudarah. Misschien kunnen ze hem daar in hun Zweedse bisdommetje ook van zijn Joodse identiteit beroven om Israël niet in de kaart te spelen? Het moet duidelijk zijn dat ik in de toekomst geen voet meer in een Zweedse kerk zal zetten om een baard- en teelballenloze Christus aan het kruis te zien lijden met als gecorrigeerd Urbanus-kerstliedje: ‘Het is geboren in een bakske vol met stro’.*Wij, migranten, dienen ons 

nog netter dan autochtonen te gedragenEen beroemde rapper van Arabische afkomst wordt door Nederlandse meiden uit de brand geholpen (hij heeft een lekke band en krijgt een lift van ze). Hij bedankt de meiden netjes maar maakt ze vervolgens op internet uit voor ‘hoeren’ (in straattaal, ‘kech’) omdat ze te laat op waren en ook nog met korte rokjes aan.De hel breekt los en na zes dagen getrommel in de media, ben ik ongeveer de laatste columnist in Nederland die het onderwerp ‘Boef’ nog niet had opgepakt. Rapper Boef dreigt nu werkloos te worden omdat hij de ene na de andere opdracht verliest. Bij een poll van het Algemeen Dagblad waar 58 524 lezers op reageerden, vindt 92 procent dat Boef en muziek geboycot moeten worden.Aan de andere kant beweren medestanders en Boef zelf dat met deze disproportionele ophef en sancties sprake is van discriminatie. En ze hebben gelijk: als Boef niet Arabisch maar polderblank was geweest, was dit kabaal niet geweest en zou de rapper zijn opdrachten waarschijnlijk hebben behouden…Op de site Joop.nl zijn momenteel niet minder dan vier columnisten die vinden dat de lichtgekleurde Boef harder wordt aangepakt dan de lelieblanke Baudet, die zich ook aan vrouwenonvriendelijke uitlatingen waagde. Alleen hadden die columnisten de moed moeten hebben om in plaats van Baudet hun eigen hoofdredacteur te noemen die een vrouw heeft aangerand en door BNN/Vara toch wordt gehandhaafd. Maar waarom toch deze discriminatoire behandeling? Omdat Boef, die op een blauwe maandag uit Frankrijk bij zijn oom in Nederland arriveerde, als migrant de kansen van zijn leven kreeg. Hij genot hier alle faciliteiten die ook autochtonen kregen, ging naar school, mocht zijn (soms ronduit goor agressieve) teksten zingen en werd hiermee erg rijk. Toch heeft Boef in het verleden verschillende delicten gepleegd en moest hij een paar keer naar de gevangenis. Hij kreeg een tweede kans en werd al rappend quasi miljonair. Eindelijk dankbaar? Nee, meneer Boef kreeg een lekke band en ging zijn reddende engeltjes publiekelijk voor ‘hoeren’ uitmaken. Dan krijg je natuurlijk een heel land over je heen.Kijk, je kunt hier als buitenlander rustig van een heleboel verschillende walletjes eten en zelfs rijker dan de premier worden. Maar dan moet je de ontvangende samenleving en wetten respecteren, niet tegen een rechercheur zeggen ‘ik neuk je dochter’ of helpende blondines voor prostituees uitmaken. Wij, migranten, dienen ons nog netter dan autochtonen te gedragen en dankbaar te zijn richting de ontvangende samenleving. Daarom heb ik in mijn 40-jarige migrantenbestaan in Nederland niet eens een winterpeen gestolen of mijn buurvrouw voor hoer uitgemaakt nadat ze me, doodziek op bed, een pannetje soep had gebracht. Noem dit het ouderwetse standpunt van een verlichte reactionair, maar in den vreemde ga je niet op het tapijt van je gastvrouw je drolletje draaien. Anders krijg je heel snel bijna 58 000 mensen bereid om met een muisklik jou en je muziek tot verleden te verklaren.Wij danken Sylvain Ephimenco en Trouw voor de tolating tot overname.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *