1309 Rob Hoogland – 't Scheldt

1309 Rob Hoogland

…  een kerkdienst van Janneke Stegeman bijgewoond, de progressieve Theologe des Vaderlands van 2016 die vindt dat de erfzonde slechts op de witte mens rust.

Gloria Wekker, de hoogleraar sociale en culturele antropologie die van mening is dat witte onschuld niet bestaat, sprak er ook en had het gezelschap massaal aan het wenen gekregen met de onthulling dat You’ll never walk alone, in de woorden van mevrouw Meulenbeltdat voetballied dat in het stadion meegebruld wordt’, in werkelijkheid een gospel is, een zwart religieus lied, beroemd gemaakt door Aretha Franklin.‘We gingen het nu terug veroveren op de geschiedenis’, schreef Anja nog steeds ontroerd.Bij mij liepen de tranen eveneens over de wangen, al lag er een andere emotie aan ten grondslag. Het is namelijk precies zoals Arthur van Amerongen, met wie ik het Grote foute jongens boek schreef, op Twitter opmerkte: You’ll never walk alone is een compositie uit 1945 voor de musical Carousel van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein.Aretha Franklin coverde het inderdaad voorbeeldig, maar de heren Rodgers en Hammerstein waren witte Amerikanen die het lot van de gekleurde medemens bepaald niet voor ogen hadden toen zij het lied componeerden. Ik kan u verzekeren dat menig Parijzenaar in café Paris London geschrokken opkeek toen ik onbedaarlijk begon te bulderen nadat ik de Meulenbelt-zinnen tot mij had genomen.
Wat zal er verder nog op de geschiedenis worden terugveroverd?Omdat ik de SJW-beweging (social justice warrior) een warm hart toedraag heb ik een tip: Franz Kafka heette in werkelijkheid Francine Kafkaboewamba en zag het levenslicht in Gambia, waarna zij zo rigoureus door ons, door de wrede slavenhandelaren dus, werd gemutileerd, dat zij alleen nog als witte man in Neder-Oostenrijk te werk kon worden gesteld.In de kringen van mevrouw Wekker werd de term ’cultural appropriation’ bedacht, oftewel ’culturele toe-eigening’.Witte mode-ontwerpers die zich door Taki Taki-schortjes laten inspireren. Dat werk. En dat mag niet, vinden ze bij de Black Lives Matter-club. Welnu, dit is een schoolvoorbeeld van cultural appropriation, maar dan andersom. Als ik Klaas Dijkhoff was, mobiliseerde ik die anderhalve man en een paardenkop waarvan hij nu plots de opperbevelhebber is subiet. Als ik bij het NOS Journaal werkte, zou ik ook opletten. De wraak van de witte man is zonder enige twijfel nabij.***Wij danken Rob Hoogland en De Telegraaf voor de toelating tot overname.***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *