1301 Hfd – 't Scheldt

1301 Hfd

Ze noemen klasgenootjes varkens en bedreigen hen met een snijdende vingerbeweging over de keel. Ze reciteren verzen uit de koran op de speelplaats. Maar de schooldirecteur in Ronse noemt het een storm in een glas water en de ouders van de moslimpjes – kleuters nog – kunnen erom lachen.Met beiden is Homo Criticus het volstrekt oneens. Tja, zegt u misschien. Hebt u een beter idee dan? Jawel. Uw dienaar zou dat hele snottebellenklasje een T-shirtje aantrekken met ‘Je suis Julian’. En deze deplorables (copyright Hillary Clinton) vertellen hoe kleine Julian (7) op de Ramblas van Barcelona werd doodgereden door een stel moslimgekken, opgestookt door een jaloerse, haatdragende imam die de acties van Gargamel tegenover de Smurfen wel liefkozingen doen lijken.De mama van Julian nam het ventje mee op reis met het vliegtuig, wandelde met hem over de Ramblas om te shoppen en naar de levende standbeelden te kijken, ging hem meenemen naar een feest. Terwijl de papa van Aylan zijn zoontje op een speelgoedboot de woelige zee opstuurde. Kansloos. RIP Julian, RIP Aylan.Homo Criticus moet denken aan de Nederlandse filosoof Spinoza. ‘Als je wil dat het heden verschilt van het verleden, bestudeer dan het verleden.’ Na dit te hebben gedaan, komt Homo Criticus uit bij Karel Martel, Karel de Hamer, bij sommigen wellicht nog bekend van de Slag bij Poitiers (of Tours). Die is de geschiedenisboeken ingegaan als een van de grote confrontaties tussen het christendom en de islam.De Franken van Karel Martel versloegen in oktober 732 in Midden-Frankrijk een groot invasieleger uit het islamitische Spanje. Karel beschikte over aanzienlijk minder manschappen, maar was een geniaal strateeg, die ook nog eens werd geholpen door het barkoude weer waartegen de mediterranen niet bestand waren én door de hebzucht van de moslims die de buit van hun plunderingen per se wilden veiligstellen. Volgens sommige geschiedkundigen ging deze slag overigens in theorie niet om godsdienst, maar vooral om het roven van (kerk)schatten.‘Niks met de islam te maken’, zouden we nu kunnen zeggen. En, o ja, net als nu waren er ten tijde van Karel Martel serieuze fricties tussen Berbers en Arabieren in het moslimheir.Na deze nederlaag hebben de moslims (tot nu toe) nooit meer een grootschalige poging ondernomen om Frankrijk te veroveren. Als je tenminste hun productie van nakomelingen buiten beschouwing laat.Terug naar Karel. Deze sjarel schopte het van bastaard en hofmeier tot een soort van koning en stamvader van de Karolingers, hij was de vader van Pepijn de Korte en grootvader van de alomgeroemde Karel de Grote, die zolang hij koning was oorlogen heeft gevoerd, onder andere tegen… moslims. Als analfabeet die ondertekende met twee streepjes, vond hij het belangrijk dat kinderen naar school gingen. Nou ja, de jongens toch.France Gall oogstte in 1964 succes met ‘Qui a eu cette idée folle Un jour d’inventer l’école?C’est ce sacré Charlemagne’.Homo Criticus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *