1258 Act I – 't Scheldt

1258 Act I

… In de eerste klasse is er in vergelijking met de tweede klasse meer ruimte zoals bredere stoelen en extra beenruimte. Uiteraard moet er voor dit extra reiscomfort een meerprijs van 53 % betaald worden. In de praktijk is het zo dat de bezettingsgraad van deze voertuigen onder de norm ligt, zodat er ook geen rendabele exploitatie van dit soort voertuigen mogelijk is.Daardoor worden ze ook minder zorgvuldig onderhouden, wat dan weer leidt tot technische defecten waardoor de rijtuigen voor de ‘upper-class’ niet steeds meer beschikbaar zijn.

penrisIn antwoord op een parlementaire vraag van VB kamerlid Jan Penris(foto) liet mobiliteitsminister François Bellot (MR) weten dat vorig jaar 705 passagierstreinen uitreden zonder een eersteklasserijtuig .Deze vraag werd evenwel niet ingegeven door de bekommernis naar de rentabiliteit van de NMBS als gevolg van het ontbreken van eerste klasse rijtuigen in treinbundels of om het standenverschil tussen eerste en tweede klasse op te heffen. Neen, de vraag ontsproot uit persoonlijk ongenoegen omdat hij een tijd geleden niet in eerste klasse van Antwerpen naar Brussel kon rijden.Alle parlementsleden hebben een vrijverkeerkaart die hen toelaat om zich 7 dagen op 7 gratis te verplaatsen met alle openbaar vervoer modi binnen de landsgrenzen.Wanneer zij met de trein reizen kunnen zij dat – voor dezelfde prijs – in alle rust en comfortabel in eerste klasse. Ver van het opeengepakte plebs in tweede klasse.Waar is de tijd dat VB zich de ‘partij van het volk’ noemde?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *