1247 Act II – 't Scheldt

1247 Act II

ACTUEEL II

Expo in Caermersklooster te Gent tot 1 januari 2017:Fernand Huts presenteert ons met de expo Voor God en Geld, in het Engels klinkt het rechter voor de raap The Birth of Capitalism, op een groot deel van de kunstcollectie van zijn Phoebus Foundation. Huts noemt zichzelf een ondernemer en schepper van meerwaarde.De expo focust dan op het economisch succesverhaal, het geld waardoor de kunstwerken konden gemaakt, ge- en verkocht worden. Textielnijverheid was in de zestiende eeuw een innovatieve sector en creëerde welstand. De patriciërs maakten door hun rijkdom de steden machtig en autonoom.In een interview in De Tijd van 11 juni zegt Huts: ‘Mijn boodschap is: Zorg dat de bedrijven goed draaien en de rest volgt vanzelf’.Sta me toe dat te betwijfelen. Voor de bestrijding van armoede is dat misschien waar, maar in het zo welvarende Vlaanderen van vandaag wordt bij lange na geen grote kunst gemaakt. Jan Fabre en Luc Tuymans gooien internationaal hoge ogen met hun producten, maar kunst kan seriewerk zijn en de expo laat goed zien dat het al zo was in de zestiende eeuw. Toen werd voor het eerst en wel in ons eigen Antwerpen kunst voor de markt gemaakt zoals Fabre en Tuymans dat vandaag doen.De rol van godsdienst wordt op de expo ingevuld als een afkopen van zonden door kunst. Dit lijkt erg op een karikatuur, maar intussen belet niets ons van de expo te genieten zoals wij dat willen.Dank aan curator Katharina van Cauteren en entrepreneur Fernand Huts.En als ene Roderik Six in Knack nr. 26 van 29 juni van mening is dat de expo een neoliberaal programma uitdraagt, dan moet hij ook maar stante pede zijn column in Knack, het meest neoliberale blad van Vlaanderen opgeven.Wim Devriendt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *