1237 Hfd – 't Scheldt

1237 Hfd

ACTUEEL

Marc Altweg

De frut op dieptepunt

De eerste verkoopcijfers (periode april 2015 – maart 2016) zijn bekend. Op uitzondering van De Morgen (DM) en De Tijd (DT) boeren alle kranten achteruit. Beide winnaars hebben hun vooruitgang te danken aan het succes van hun digitale versie. Zo gingen er in vergelijking met vorig jaar meer dan duizend exemplaren van DM minder over de toonbank, maar ging de digitale verspreiding met ruim 6.000 exemplaren vooruit. Bij DT werden er een zevenhonderdtal gedrukte exemplaren minder verkocht, maar werd dit gecounterd door een plus van 1 570 digitale exemplaren.
Alle andere titels gingen in het rood. De Standaard (DS) boekte een min 3 580 gedrukte exemplaren en recupereerde er maar 2 400 via digitale weg. Bij de populaire en regionale bladen wist Het Belang van Limburg (HbL) de schade, met een -1 600 gedrukte en een + 990 digitale exemplaren, te beperken.
Het Laatste Nieuws verloor 9 290 print exemplaren en kreeg er maar 3 960 digitale versies voor in de plaats.
Ook Het Nieuwsblad duikelde met ruim 9 000  gedrukte kranten minder, gecompenseerd door slechts 2 900 digitale nummers, in het rood.
Diep rood was echter de kleur van Gazet van Antwerpen (GvA) die alweer historische cijfers liet noteren. De krant van ’t Stad scoorde voor de print een min 4 400 en een  plus
1 600 voor de digitale exemplaren. Print + Digitaal brengen de Frut onder de 90 000 exemplaren verkoop, 89 850 om precies te zijn. Een absoluut dieptepunt vermits GvA in 2010 nog goed was voor 100 050 exemplaren. Ruim voorbijgestoken door De Standaard en Het Belang van Limburg wordt de Rood/Witte frut straks als populaire krant nog ingehaald door de ‘betere’ titels De Morgen en De Tijd.
*** gva

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *