1233 Even – 't Scheldt

1233 Even

VOLKSWEERKUNDE     In april zijn de katten op de dril. Bron: Het kalender weerspreukenboek Uitg. Davidsfonds***Broedt de spreeuw al in april, een schone meimaand is op til***CITAAT I     Ex-minister van Justitie Marc Verwilghen (Open VLD):Onkelinx en Di Rupo hebben antiterreurbeleid tegengehouden’. ***Als de wagen in de sloop ligt loopt elk erover***CITAAT II     Kaaiman in De Tijd: ‘De Oekraïners zijn nog niet bekomen van zijn daverende speech op het Maidanplein, die voor hen het verliesvan de Krim en het oosten van hun land inluidde, en ons op de rand van een wereldoorlog heeft gebracht. Zelf hoopt Verhofstadt van dat verdrag nog rijker te worden dan hij via zijn talloze raden van bestuur en zijn Aldi-fractie al is, via de kweek van legkippen, het boren naar schaliegas, en de verkoop van laagwaardige Italiaanse wijn’.***Het is aangenaam te zien regenen als men in het droog is***CITAAT III    Sylvain Ephimenco in Trouw: ‘Het is vrij onmogelijk deze verschuiving in de geweldscultuur van de Amsterdamse onderwereld los te zien van de praktijken in het Midden-Oosten.’***Die het geluk heeft, leidt de bruid ter kerk***

DE GRAM VAN RAMMERDe baas van de politievakbond VSOA, Vincent Gilles, haalt zwaar uit naar de uitbater van de luchthaven in Zaventem, Brussels Airport Company (BAC). Die nam het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften, want ze rekruteerden personeel dat duidelijk sympathie heeft voor IS. Na de aanslagen in Parijs stonden sommigen te juichen, zo stelt Gilles. ‘Er is echt een veiligheidsprobleem in Zaventem’, zegt Vincent Gilles. De luchthavenpolitie kwam met heel straffe verklaringen over de veiligheid op de luchthaven. Zo stelden ze bij personeel van de winkeltjes, de bagage-afhandelaars en de schoonmaakdiensten verdacht gedrag vast. ‘Als we die personen dan checkten, trokken we meer dan één keer grote ogen. Het ging niet zelden om zware jongens met een radicaalislamitisch gedachtegoed die verschillende vermeldingen hebben in hun politiedossier’.Getuigenissen van collega’s bij het bagagepersoneel.Op Bel RTL gaf Gilles wat meer uitleg. ‘Het lijkt erop alsof er een aanwervingspolitiek die één bevolkingscategorie bevoordeelde is gevoerd op de luchthaven. En blijkbaar zijn er bij het personeel van de bagagebehandeling een serieus aantal geweest die na de aanslagen in Parijs stonden te juichen. Verschillende collega’s bevestigen dat’.
Journalist Martin Buxant is zodanig verbaasd dat hij de vraag nog eens stelt. ‘Het is ons door verschillende collega’s gesignaleerd, en telkens teruggekomen. Wij vinden dat BAC, het bedrijf dat Zaventem runt, verantwoordelijk is’.
Gilles doet daar nog een schepje bovenop: ‘Het is heel duidelijk dat de BAC, de Brussels Airport Company, de zaken enkel economisch bekijkt. Wij hebben al een jaar lang een eisenlijst om de zaken te verbeteren, maar die negeert men. De politievakbond eist dat Zaventem dezelfde veiligheidsregels neemt als andere internationale luchthavens. Het kan toch niet dat wij dat niet toepassen?’
Wat is BAC? Brussels Airport is in handen van een Canadees pensioenfonds en twee fondsen van de Australische investeringsbank Macquarie. Zij bezitten samen drie kwart van de luchthavenuitbater, het resterende kwart is eigendom van de Belgische staat. De Raad van Bestuur is samengesteld uit 11 leden. Naast de Voorzitter en de CEO, bestaat de Raad uit zes leden die zijn aangeduid door het consortium van privé-investeerders en drie leden aangeduid door de Belgische staat. Politieke benoemingen zijn dus ook hier nog steeds aan de orde. Herinner u toen in september 2011 toenmalig BAC baas Luc van den Bossche met de rode staart tussen de benen en gevulde zakken het bedrijf met onmiddellijke ingang verliet. Deze voormalige sp.a- minister werd in 2003 CEO bij The Brussels Airport Company, toen nog BIAC. In 2004 werd hij ook benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur met behoud van hetzelfde loon. In 2005 trok hij zich terug als CEO, maar bleef aan als voorzitter van de Raad van Bestuur.
In juli 2011 kwam hij in opspraak toen via de krant La Libre Belgique uitlekte dat hij 689 000 euro bruto zou verdienen als voorzitter, betaald aan zijn managementvennootschap. Volgens kaviaarsocialist Van den Bossche (vader van de groenestroomcertificaat dochter) was de reden daarvoor dat hij Brussels Airport wilde verlaten voor een andere sector en dat die vergoeding bedoeld was om hem te overtuigen aan boord te blijven. Nog dezelfde avond bleek dat Van den Bossche naar Optima trok. En wie is de huidige voorzitter van de raad van bestuur van BAC?
Marc Descheemaecker,
voormalige topman van de NMBS en lijstduwer Europese lijst van N-VA bij de vorige verkiezingen. Als het van deze blaaskaak – de man van het Fyra-debacle afhangt, kan de luchthavenpolitie nog lang wachten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *