1204 Kringen – 't Scheldt

1204 Kringen

… hoewel door de geringe snelheid vrijwel altijd schadeloos. Verreweg de meeste schippers beschikken over voldoende vaardigheid.Maar dan, als je alles gezien hebt en het IJ waar voorzichtig manoeuvrerend tussen de ontelbare opstomende plezier- en beroepsvaartuigen en gemeenschappelijke veerboten bent overgestoken richting de oude stad achter het Centraal Station, kom je ze onophoudelijk tegen, vooral in de grachten: bootjes, veelal gehuurd, met stuurlieden die geen benul hebben.Alles is gereglementeerd in dit land. Vraag het maar aan de ondernemers onder ons, die dag in dag uit worden geconfronteerd met wetten en bepalingen waarvan het nut elk mens met gezond verstand ontgaat, tegenwoordig helaas vaak ook Europees van snit: een wirwar aan bureaucratische regels die een serieuze uitbating van de toko onrustbarend belemmert. Je kunt het zo gek niet verzinnen of je hebt er een vergunning voor nodig.Maar op het water?

‘Een schipper dient in het bezit te zijn van een geldig klein vaarbewijs bij het varen op de binnenwateren indien hij vaart met een schip met een lengte van vijftien meter of meer dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt’.Ik citeerde een deel van de Binnenschepenwet en voeg daaraan toe dat voor het besturen van schepen met een lengte van minder dan vijftien meter alleen een geldig klein vaarbewijs is vereist wanneer er harder dan 20 kilometer per uur mee kan worden gevaren. Een lengte van vijftien meter, een snelheid van twintig km/u: dat haalt vrijwel geen plezierboot. En dus kan iedere onnozelaar zonder enige ervaring aan het roer plaatsnemen van drijvende gevaartes waarmee ook geoefende schippers in aanvang moeite hebben.Amsterdam herbergt inmiddels tal van botenverhuurbedrijven, die dagjesmensen in staat stellen enkele uren deel uit te maken van de sloepengemeenschap. Ik gun het ze zeer, maar begrijp niet dat ze nog steeds niet hoeven te voldoen aan een aantal minimumeisen, zoals kennis van de voorrangsregels. Ik weet zeker dat ik mede namens de rondvaartbootkapiteins  van Amsterdam spreek, die als beroepsvaart immer voorrang hebben, maar op ieder grachtenkruispunt het risico lopen om in volle vaart te worden geramd, hetgeen zeer regelmatig geschiedt, door een of andere nitwit die de woonbooteigenaren intussen reeds heeft geteisterd.Met z’n allen: doe er iets aan, overheid. Ahoy.***Wij danken Rob Hoogland en De Telegraaf voor de toelating tot overname van deze column.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *