1189 Hfd – 't Scheldt

1189 Hfd

‘Submission’ part 1 is een elf minuten durende korte film uit 2004, geregisseerd door Theo van Gogh en geschreven door Ayaan Hirsi Ali. Zo begint het Wikipedia-artikel over de film. Submission betekent ‘onderwerping’ en is eigenlijk gewoon hetzelfde als ‘islam’. De film is een scherpe aanklacht tegen de onderwerping en de mishandeling van de vrouw in de mohammedaanse wereld.Over onderwerping gesproken. Als een cowboy een wilde hengst wil temmen, hoe doet hij dat? Het vraagt flink wat list en dwang om te zorgen dat het beest na verloop van tijd niet meer bang is. Het is een combinatie van straffen en belonen. Die techniek kennen we ook uit politiefilms en uit het echte politieleven. Men probeert een verdachte over de brug te krijgen met de good cop bad cop-techniek. De ene ondervrager stelt zich dreigend en agressief op, de bad cop of slechte flik, de andere is meelevend en begrijpend, de good cop of goede flik. Zelfs bij de opvoeding van kinderen werkt het wel eens zo: ‘papa is heel erg boos’ maar ‘mama wil het wel voor je opnemen, als je een beetje zou willen luisteren’.Ayaan Hirsi Ali heeft een nieuw boek geschreven onder de titel ‘Ketter’. Ze zegt dat ze van gedacht veranderd is en milder geworden tegenover de islam, de opvattingen waarin ze in Somalië was mishandeld. In haar vroegere geschriften noemde ze Mohammed een perverse tiran. De islam was voor haar dan ook een ideologie die beter van de aardbol zou verdwijnen. Vooral de onderdrukte vrouwen zouden daarvoor kunnen zorgen. Met haar nieuwste boek wil ze aangeven dat ze geen afvallige meer is. De islam verbiedt en bestraft trouwens afvalligheid.

Hirsi Ali zegt nu dat ze een ketter is. Het verschil tussen een afvallige en een ketter is dat die laatste het geloof wil bekritiseren en hervormen. Dat is nog altijd zeer moedig van Hirsi Ali binnen de islam, net zoals het moedig was van hervormers als Luther en Calvijn om tegen de katholieken en de jezuïeten op te komen. Maar Hirsi Ali maakt toch wel een hele grote bocht. Zij heeft het nu over een onderscheid tussen de goede kant van Mohammed in zijn periode in Mekka en diens slechte kant in zijn periode in Medina. In Mekka bracht de profeet zijn heilsboodschap, in Medina werd dat een verplichte dienst die met list, bedrog en dwang werd opgelegd.
Het spijt me heel erg Ayaan, maar dat onderscheid tussen de Mekka-islam en de Medina-islam doet mij te veel denken aan het good cop bad cop-verhaal. Ook Europa stuurde ooit soldaten en missionarissen naar de koloniën. Met de beste bedoelingen wellicht speelden de missionarissen het spel van de onderwerping mee.Men kan de onderwerpingstechniek van een wilde mustang, of van een verdachte van een misdaad, of van een op te voeden jongere best goed vinden. Het doel is goed en het middel is aanvaardbaar. Maar moeten wij dezelfde onderwerpingstechniek van de islam accepteren? Ook die van de zogenaamd vredelievende onderwerping? Met de beste bedoelingen wellicht spelen gematigde moslims het spel van de onderwerping mee. Hun overtuiging heet zelfs zo.
De linkse Gentse filosoof zegt dat ‘links zich vergist in het islamdebat’: http://www.knack.be/nieuws/belgie/links-vergist-zich-in-het-islamdebat/article-normal-562275.html***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *