1169 Act IV – 't Scheldt

1169 Act IV

… onder de titel ‘De Morgen groeit in dalende krantenmarkt’.

Bij Gazet van Antwerpen gooien de hoofdredacteurs Kris Vanmarsenille en Rudy Collier het over een andere boeg. Eerst troosten zij zich met een vertraagde achteruitgang om vervolgens de ‘explosieve’ toename van het aantal unieke surfers naar de GvA-site te omarmen als een ‘significant’ positief voorteken. Je moet er maar opkomen! Bij bepaalde andere titels, die bij gunstige cijfers zelfs een plaats op de frontpagina reserveren, bleef het nu oorverdovend stil. Tijd dus om de CIM-cijfers op een objectieve wijze te bekijken.
Op de Vlaamse dagbladmarkt werden er 872 374 gedrukte kranten verkocht, 21 971 exemplaren (- 2,46 %) minder dan een jaar voordien. Met de digitale versies erbij komt men aan 917 112 verkochte kranten, nog altijd 4 861 ex.(- 0,53 %) minder. Alle Vlaamse titels gingen qua gedrukte exemplaren dus achteruit. Met de digitale kranten erbij lieten alleen De Tijd en De Standaard positieve cijfers noteren. Oh ja, ook De Morgen trappelde positief ter plaatse.
Een volledig overzicht van de Nederlandstalige bladen (print + digital) geeft dan volgend beeld. Op uitzondering van De Standaard (+1,65 % tot 100 769 ex.) boeren de andere Mediahuistitels achteruit, Het Nieuwsblad
(- 0,73% tot 254 303 ex.), Het Belang van Limburg (- 0,35% tot 93.844 ex.) en Gazet van Antwerpen (- 1,25% tot 91.013 ex.). DS-hoofdredacteur Karel Verhoeven was terecht fier dat de titel voor het eerst in zijn 100-jarig bestaan de kaap van de 100 000 ex. overschreed. In de jaren ‘80 verkocht DS dagelijks nog maar 60 000 ex. en droomde de toenmalige GvA-hoofdredacteur Lou de Clerck van 200 000 ex. Over grandeur en décadence gesproken!De Persgroep kreeg met Het Laatste Nieuws een onverwachte dreun (-1,34% tot 283 485 ex.) en met De Morgen (+ 0,04% tot 53 429 ex.) waren ze al blij met een bescheiden winst.De Tijd (+ 1,73 % tot 40 269 ex.) tenslotte was alweer de sterkste stijger.Al bij al gingen de ‘betere’ titels dus vooruit en leverden de populaire en regionale bladen in. De eerste danken dit vooral aan het groeiende succes van hun digitale versies en aan meer leesvoer zoals het Weekblad en de avondeditie bij DS.De andere zullen zich nog meer moeten richten op de interactieve behoeften van hun lezers en uit hun vastgeroeste routine treden.Over de taalgrens blijven de verkoopcijfers diep rood kleuren. Alle kranten verliezen er immers terrein. In totaal werden er 356 254 kranten (print + digital) verkocht, 15 678 exemplaren (- 4,22 %) minder dan een jaar voordien. De grootste verliezers waren Le Soir (- 7,67 % tot 71 257 ex.) en La Dernière Heure (- 7,42 % tot 48 685 ex.). Ook La Libre Belgique (- 4,32 % tot 37 158 ex.) deelde in de klappen. De regionale groepen Sud Presse (- 1,93 % tot 98 601 ex.) en L’Avenir (- 1,99 % tot 84 419 ex.) konden de schade beperken. Zelfs L’Echo (- 2,99 % tot 16 134 ex.) kan het positieve voorbeeld van De Tijd niet volgen. De gespecialiseerde krant verliest immers meer kopers van de gedrukte versie dan zij nieuwe digitale abonnees wint.***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *