1163 Ephi – 't Scheldt

1163 Ephi

Volgens islamoloog Maurits Berger is er veel boosheid en verongelijktheid bij jonge moslims in Nederland ‘over wat hun wordt aangedaan’. (Opinie 13/10). Of dat terecht is of niet, doet er volgens Berger niet toe: alleen het gevoel van uitsluiting telt. Zou het? Een gevoel van uitsluiting dat niet op gegronde feiten gebaseerd is, dient altijd weggenomen te worden. Maar dit terzijde.

Berger merkte dat de kloof tussen zijn leerlingen zich via hun eigen collectief geheugen manifesteert. De ‘Hollanders’ veren op als het beleg van Ottomanen bij Wenen (1683) ter sprake komt. Bij Wenen werd een lange periode van Turkse veroveringen in Oost-Europa afgesloten. Op hun beurt veren de islamitische leerlingen op wanneer de slag bij Hittin (1187) wordt gememoreerd. Daar werden de kruisvaarders door Saladin totaal verslagen.
Volgens de islamoloog moet je niet op dit soort ‘grote geschiedenis-verhalen’ focussen en ook niet op de ‘utopie van een kalifaat of de identiteit van Europa’ maar op ‘de verhalen van u en mij’.Nieuwe terzijde: doordat ik sinds mijn geboorte dankzij de Europese integratie in welzijn en vrede heb geleefd, ben ik juist doordrenkt van die Europese identiteit. Ik heb er grote moeite mee om deze identiteit geassocieerd te zien worden met een kalifaat dat mensen foltert, onthoofdt of als slaven verkoopt. Maar het grootste probleem is dat ik niet weet hoe ik ‘grote geschiedenisverhalen’ door ‘verhalen van u en mij’ zou moeten vervangen. Een vakantie in Casablanca? Het bezoeken van eenTurkse film? Het eten van couscous in een Marokkaans restaurant?Het lijkt wel alsof Maurits Berger zich in zijn ijver om een hardnekkig collectief geheugen te willen omzeilen, in vaagheden en goede bedoelingen verliest.Helaas hebben moslims en christenen een gedeeld collectief geheugen dat verre van fraai is. Eentje vol invasies, bezettingen, massamoorden, slavernij, onderwerpingen, kolonisatie en problema-tische immigratie. En dit alles badend in kolkende rivieren van bloed.Dit gedeelde collectieve geheugen begint bij de vernietigende islamitische invasies van Zuid- en Oost-Europa in de zevende eeuw en duurt tot aan het beleg van Wenen. Intussen hadden de gewelddadige kruisvaarders flink huisgehouden in het Midden-Oosten. Later en gedurende eeuwen werd een miljoen christenen door islamitische zeerovers in Europa ontvoerd en als (seks)slaven verhandeld in Tunis, Tripoli en Algiers.
De niets en niemand ontziende kolonisatie van het Midden-Oosten en Noord-Afrika door Europeanen, was een groot bloedig geschiedenisverhaal in een historie vol haat en nijd. Het huidige moslimterrorisme kwam er nog bij. Als je het zo bekijkt waren moslims en Europese christenen door de eeuwen heen elkaars erfelijke vijanden.Dan heeft Berger toch een punt: ons gedeelde collectieve geheugen is het grootste obstakel voor een harmonieus samenleven. Maar dit geheugen is niet maakbaar en achtervolgt ons en de vijftien miljoen moslims die zich in Europa hebben gevestigd. Je kunt het niet als oud vuil bij de vuilnis zetten.Het zit in onze genen en soms in onze irrationaliteit.***Onze dank aan Sylvain Ephimenco en de krant Trouw voor hun toelating tot overname.***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *