1160 Hfd – 't Scheldt

1160 Hfd

… hebben om te antwoorden – hetgeen natuurlijk alles zegt over de absolute desinteresse die er onder ondernemers heerst voor dit luchthaventje – is dit een belachelijke leugen.

Het moet zijn: 41 % van de 166 leden die het nuttig vonden te antwoorden beweert geregeld gebruik te maken van de luchthaven. 41 % van 166 = 68 leden, zegt onze rekenmachine. De overige 1 732 leden (96,5 % …) zijn dus totaal niet geïnteresseerd in deze kluchthaven.
We zwijgen gemakshalve over de ondernemers die géén lid zijn van de Kamer van Koophandel en Nijdigheid. UNIZO heeft 90 000 leden, alle KvK samen (die dan de papegaaiennaam VOKA hanteren, KOKO was al in gebruik door ons bomma) amper 17 000… Er wordt overigens nog gelogen over Deurne Luchthaven; het verhaal dat luchtvaartmaatschappij Flybe een verbinding Antwerpen – London onderhoudt bijvoorbeeld.
Flybe
vliegt niet op London, maar op London Southend, zo’n 70 km richting kust. Bijna val je van de krijtrotsen in ‘t Kanaal. Even ver van London als Charleroi van Antwerpen. Daar landt u op een patattenveld, gaat u op zoek naar een trein, zodat u na een uurtje sporen (twee treinen per uur) en 30 euro lichter in de verste buitenwijk van London aankomt.Nog altijd iets anders dan de verbinding Antwerpen – London City, die enkele jaren geleden op de fles ging, vanwege geen passagiers. Flybe heeft in GB overigens de bijnaam FlyMaybe. Dat moeten ze in Deurne nog wel ontdekken. Zoals ze ongetwijfeld ook al ontdekt hebben dat de tarieven doorgaans heel wat hoger zijn dan Fly-Maybe in advertenties laat uitschijnen.Een primeur: Gemiddeld zitten er 26 passagiers op een Flybe vlucht Deurne – London Southend. Men spreekt van opdoeken. Wilt U naar London? Neem de trein. Goedkoop, zeker, veilig, comfortabel, milieuvriendelijk, snel.Terzijde: wist u overigens dat men in Deurne de luchtdopen meetelt in de reizigerstrafieken? In 2013 waren er in Deurne in totaal 43 000 vluchten, voor 137 000 passagiers. Drie passagiers per vlucht dus. Wie deze luchthaven een passagiersluchthaven noemt, liegt.En wat de luchtvracht betreft, oei, even schrikken, want die bedraagt niet minder dan 3 570 ton. Ha, dat is best veel. Leve Deurne! Maar neen, wacht even, want wat staat er onder deze statistiek (jaarverslag, blz. 8)? ‘het betreft WEGVRACHT onder luchtvrachtbrief’.
Anders gesteld, goederen die per vrachtwagen vervoerd worden met een briefke erbij dat het luchtvracht is. Astemblief. De werkelijke luchtvracht bedraagt… 1 (één) ton. Duizend kilo. Drie kilo per dag.
Men is daar in Deurne Luchthaven meer bezig met liegen dan met vliegen. Wij citeren graag De TijdEind vorig jaar meldde het Rekenhof dat Antwerpen en Oostende de Vlaamse overheid vreemd genoeg jaarlijks 1,4 miljoen meer zullen kosten na de privatisering dan ervoor. Over de hele concessie van 25 jaar is dat 40 miljoen. Maar dat kan nog oplopen, als de inkomsten tegenvallen. De concessievergoeding is immers gekoppeld aan de omzet’.Wanneer krijgen we die duistere concessie-overeenkomst eens te zien? Luwel kakelt altijd over ‘een geslaagde Publiek Private Samenwerking (PPS)’. Het zal wel. De baten voor de private sector, de lasten voor de publieke. U en ik onderhouden de infrastructuur van Deurne, en de Marcel Buelenssen van EGIS Projects, die Deurne uitbaat. Het – laatstgekende – voor 2013 zijn er nog geen cijferkes bekend, gek hé – verlies van 5 miljoen per jaar betekent een subsidie van ongeveer 80 euro per passagier. Met dergelijk bedrag neem je inderdaad de trein naar London. Heen en terug. Santé!
(Met dank aan mevrouw Deakinkel)***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *