1157 Oranjegekte – 't Scheldt

1157 Oranjegekte

… de zeven regionale titels van de Wegenergroep (o.a. De Gelderlander en Brabants Dagblad), waardoor Nederland de grootste inkomstenbron van De Persgroep wordt. Concentra heeft zijn oog dan weer laten vallen op de Nederlandse regiokranten De Limburger en Het Limburgs Dagblad.Maar klap op de vuurpijl is de waarschijnlijke overname van  NRC en NRC Next door uitgeversgroep Mediahuis. Oranje boven dus.Maar op het eigen terrein hebben de Vlaamse dagbladen volgens de laatste cijfers alweer wat verlies geleden. Alle titels verkochten minder papieren kranten. Er gingen dagelijks nog 878 740 exemplaren over de toonbank, twee procent minder dan vorig jaar. De digitale edities verzachten de achteruitgang evenwel. Meer in detail geeft dit volgend beeld.Voortgaande op de gedrukte editie was, voor de periode juli 2003 tot juni 2014, De Morgen met een  min 7,2 % het grootste slachtoffer, gevolgd door De Tijd (- 4,1 %), Het Belang van Limburg (- 3,8 %), Gazet van Antwerpen (- 3,1 %), De Standaard (- 1,7 %) en Het Nieuwsblad (- 1,4 %).Enkel Het Laatste Nieuws liet een negatieve surplace noteren.De digitale versies maken wel wat goed. Het forse verlies wordt bij De Morgen, dankzij een forse toename van de digitale verkoop, weggeveegd. Ook De Tijd en De Standaard zetten om dezelfde reden verlies om in winst. Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen verhogen eveneens hun digitale verkoop, maar onvoldoende om rode cijfers te vermijden.Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad tenslotte, weten als populaire titels, te weinig digitale abonnees te ronselen om uit de verliescijfers te geraken.Ter aanvulling: over de taalgrens leggen de dagbladen haast traditioneel negatieve cijfers voor. Ook daar boeren alle titels in hun gedrukte versie achteruit. Er gingen nog 347 848 exemplaren de deur uit, een dikke vijf procent minder. Negatieve koploper was het populaire La Dernière Heure (- 9,2 %), achterna gehinkt door het gespecialiseerde L’Echo (- 8,5 %) en de kwaliteitskranten Le Soir (- 7 %) en La Libre Belgique (- 6,1 %). Het is duidelijk dat het verlies van de papieren oplage nog (?) niet volledig wordt gecompenseerd door de digitale verkoop.Het valt door de diverse abonnementenformules ook moeilijk om betrouwbare vergelijkingen te maken. Zeker is wel dat een deel van de traditionele lezers, vooral uit de hogere sociale geledingen, overgestapt zijn naar een digitale versie. De totale daling van papier blijft zich doorzetten, maar er blijven grote verschillen qua soorten kranten en, typisch voor ons landje, qua landsdeel. Over het algemeen verkopen de ‘betere’ en gespecialiseerde titels meer digitale abonnementen dan regionale en populaire bladen.***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *