1145 Act – 't Scheldt

1145 Act

Ondanks de door hoofdredacteur Dany Ilegems aangekondigde revival blijft de verkoop van Humo kelderen. Opnieuw een fors verlies is dus zijn deel, en dat terwijl concurrent Primo nadert, dankzij flinke winst.Ook de meeste andere weekbladen leveren in. Ilegems beloofde Humo terug spraakmakend te maken via bijtende humor en staalharde interviews. Terug in de tijd zeg maar. De Vlaamse lezer zit echter niet meer te wachten op het progressief geleuter van bv’s en andere gesubsidieerde komedianten.De cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) liegen niet. Humo daalde in de periode van 1 april 2013 tot 31 maart 2014 met 19,5 procent. Dit betekent een verkoop van 127 314 exemplaren. Zo maar eventjes 94 000 ex. minder dan vijf jaar geleden. Concurrent Primo had toen nog een achterstand van 120 000 ex., nu nog slechts 18 926ex.Primo zag de verkoop immers stijgen met 10,8 procent tot 108 388 ex. De vooruitgang stoelt duidelijk op meer dan op de lage verkoopprijs.Joepie is met een achteruitgang van 18,5 procent tot 41 145 ex. een andere zware verliezer. Het jongerenblad kende ook betere tijden met cijfers boven de 60 000 ex.Flair volgt met een daling van 14 procent.P-Magazine levert 12,45 procent in en daalt af naar 32 132 kopers. Het hoopt een einde te stellen aan de dalende trend door voortaan op vrijdag i.p.v. op dinsdag te verschijnen en alzo de strijd aan te binden met de weekendmagazines van de dagbladen.Een ander slachtoffer is Tv Familie met een -11,4 procent afgedaald naar 82 653 geïnteresseerden.Ook Dag Allemaal geeft met een -9,87 terrein prijs, al blijft het roddelblad met ruime voorsprong numero uno.Libelle, het damesblad bij uitstek, beperkt het verlies tot 4 procent.Rustiger gaat het er aan toe bij de Roularta-titels. Knack daalt met 5,51 procent wel onder de symbolische 100 000 ex.-grens, terwijl Sport/Voetbal Magazine het op -4 procent houdt en Trends/Tendances zo goed als surplace maakt.Ter plaatse trappelt ook budgettitel Teve-Blad. Al bij al scoren de Vlaamse magazines bedroevend.Zoals bekend liggen een hele batterij oorzaken hiervan aan de basis. De crisis, die zowel de reclame-inkomsten als de verkoop aantast, het ernstig afnemend aantal krantenwinkels, de gratis dagbladbijlages en de gedigitaliseerde programmagidsen zijn er enkele van.Zelden echter durft men het inhoudelijk aanbod analyseren. Het magazinelandschap vertoont hiaten. De lezer wordt onderschat en het pseudo linkse journaille blijft de selectie manipuleren.Wie niet wil luisteren, zal het blijven voelen.***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *