1144 Ephi – 't Scheldt

1144 Ephi

OVER ‘NEO-ANTISEMITISME’, 

EUROPA BINNENGEBRACHT DOOR MIGRANTEN,
SPREEKT DE MINISTER BEWUST NIET
Twee geluiden gisteren (NvdR: 10/5) op de opiniepagina’s. In de lezersrubriek twee brieven vol bewondering over het betoog van minister Timmermans in de Kamer. Een vlammend betoog tegen vooral antisemitisme mag je dit wel noemen, naar aanleiding van een anti-joodse aanslag in Brussel. De minister oogstte hiermee een applaussalvo in de Kamer en in het Trouw-commentaar werd het betoog ‘indrukwekkend’ genoemd.
Dan de spotprent van Tom naast de lezersbrieven. Tom tekent Timmermans als een laffe politicus die zich ter aarde werpt voor een Arabier die Saoedi-Arabië moet voorstellen.Het gaat hier om het aanstaande bezoek van Timmermans aan dat land om eventuele economische sancties (vanwege Wilders’ beledigende stickeractie) tegen te houden.Schaduw of licht? Held of lafaard? De nabijheid van de brieven en de spotprent kan tot verwarring leiden. Je kunt ook vinden dat de waarheid in het midden ligt. Timmermans is geen lafaard; hij doet alleen zijn werk als minister van buitenlandse zaken door spanning met een handelspartner (met een zeer slechte reputatie) te sussen. Een held is hij ook niet want de teneur van zijn tekst kan door iedereen onderschreven worden en er is geen moed voor nodig om deze woorden in de Kamer uit te spreken. Tegen het kwaad zijn we allemaal. Zelf heb ik wel moeite met de structuur van zijn betoog. Allereerst de veralgemeniserende toon. Wij in Europa, schrijft Timmermans, zoeken altijd naar een zondebok in tijden van crisis. In ons ligt de kiem van antisemitisme en racisme. Spreek voor jezelf minister! Racisme is de overtuiging dat sommige rassen ‘inferieur’ kunnen zijn. Deze overtuiging is de mijne en die van vele andere Europeanen niet. Het is duidelijk dat Timmermans aan een schuldgevoel appelleert dat in onze geschiedenis ligt verankerd. De minister zegt met een blik gericht op de jaren dertig van de vorige eeuw dat het antisemitisme ‘weer opkomt’.
Hij noemt daarbij de extreemrechtse Fransman Le Pen en de Hongaarse Jobbikpartij en ook ‘de uitlatingen van sommige mensen in de FPÖ in Oostenrijk’.
Ik wil de jodenhaat die je bij duistere figuren binnen extreemrechts vindt, zeker niet bagatelliseren. Maar een marginaal verschijnsel blijft het wel. Wat Timmermans zorgvuldig vermijdt is het noemen van het ‘neo-antisemitisme’ dat door migranten, vaak moslims, Europa is binnengebracht. Vraag dit aan joden die in Amsterdam niet meer met een keppeltje rond kunnen lopen of rabbijnen die uitgescholden worden. Vraag Franse joden die de migrantenbanlieues hebben moeten verlaten en nu massaal naar Israël emigreren naar hun mening.In Frankrijk, het land met de grootste joodse gemeenschap in Europa, hebben de laatste jaren afschuwelijke aanslagen tegen joden plaatsgevonden. Joodse schoolkinderen werden doodgeschoten in Toulouse (2012) en een joodse verkoper uit Parijs (2006) werd door een bende migranten ontvoerd, wekenlang gemarteld en stervende gedumpt. De antisemitische daders waren geen aanhangers van extreemrechtse partijen en heten Mohammed Merah en bendechef Youssouf Fofana.***‘THOMAS IS EEN JONGEN MET BALLEN,GEEN VROUW MET EEN BAARDWe hadden eerder afgesproken dat het Eurovisie Songfestival een toonbeeld was van wansmaak en povere muziek dat de moeite van het kijken niet waard was. Ik heb zaterdag dan ook niet vanaf het begin gekeken en kreeg daar vreselijk veel spijt van. Want het is juist door dit kitscherige gebeuren dat nu een trein van hevige emoties dendert. Wat zeg ik, er loopt zelfs een diepe breuklijn door het festival die de vooraankondiging vormt van toekomstige botsingen der beschavingen. Er hoefde maar een jongeman (met een weergaloze stem, dat wel) een nepbaard op zijn kaken te plakken nadat hij in een vrouwenjurk was gegleden, en zie hoe Oost en West de messen al slijpen. Volgens enkele cartoonisten gisterochtend, hebben we voortaan in het Westen een vrouw met baard als icoon terwijl het Oosten het moet doen met een ontblote en bewapende Poetin op paard. Soft tegen hard, feminien tegen macho, zachte baard tegen kaal hoofd. Die Conchita-act was dus niet alleen goed voor de winst, maar ook voor het uitdiepen van een kloof die nu ongeveer ten oosten van Kiev loopt. In Moskou riep de Russische ultranationalist Vladimir Zjirinovski in zijn eentje ‘het einde van Europa‘ uit. Volgens hem ‘zijn er geen echte mannen en vrouwen meer in Europa’. Russen en aanverwante volkeren zijn zo boos op onze ‘decadentie’ dat mannen nu in groten getale hun baard afscheren. Laat alsjeblieft de moslimbroeders en andere bebaarde salafisten niet naar ‘uitzending gemist’ kijken!Wij, in het verlichte Westen, roepen niet alleen ‘boe‘ als de naam van homofoob Rusland valt, maar we hebben Conchita op het schild gehesen. Haar rondingen zijn onze vlag, haar beharing ons blazoen. Bij het COC vinden ze het winnende lied ‘natuurlijk een mooi nummer’ maar het gaat de organisatie vooral om die ‘mijlpaal voor emancipatie’.
En president Fischer van Oostenrijk ging nog verder, hij zag in die bijna 300 punten ‘een triomf voor diversiteit en tolerantie in Europa’. Natuurlijk heb je ook zure uien als René Cuperus (PvdA) gisteren in de Volkskrant: ‘Om niet geheel verklaarbare redenen sloot gans Europa deze afzichtelijke kermisact van Vrouw met Baard in haar armen om hem/haar te steunen. Een leeg gebaar van schijntolerantie’. En geef hem ongelijk. De Conchita-act van zanger Thomas Neuwirth paste perfect in de kitsch en wansmaak van het festival. Alleen die prachtige stem is echt. Maar de rest is nep: baard, borsten, transseks en ik vermoed ook emoties en strijdlustigheid.
Thomas is een uitgekiende jongen met ballen, geen vrouw met een baard. Een travestiet met drag queen allures. Ik snap ook niet hoe homo’s zich door deze ‘afzichtelijke kermisact’ geëmancipeerd kunnen voelen. Volgens mij kunnen veel van hen het allang niet meer verdragen om met extravagante karikaturen, al dan niet bebaard, te worden vereenzelvigd. Mij, als hetero, hoor je niet klagen. Ik kwam ruim aan mijn trekken met het prachtige lied van die twee Nederlandse tortelduiven met gitaar, die elkaar zo lief aankeken. Kopen die cd! .***Onze dank aan Sylvain Ephimenco en de krant Trouw voor de toelating tot overname.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *