1140 Act III – 't Scheldt

1140 Act III

… hebben bepaalde titels het dan over een krantenmarkt die stand houdt of over een stijgende verkoop van digitale abonnementen. Niet helemaal onjuist natuurlijk, maar wel overgenuanceerd. De feiten zijn immers wat ze zijn.In Vlaanderen stijgt De Tijd, dankzij de toenemende digitale abonnementen, met 0,72 procent. Daarnaast laat ook De Standaard nog net een zuinig + 0,08 % noteren.

Alle andere bladen boeren echter achteruit.Bij de Mediahuis-titels is de grootste verliezer Het Belang van Limburg
(- 1,91 %) gevolgd door Gazet van Antwerpen (- 1,48 %) en Het Nieuwsblad (- 0,54 %).Bij concurrent De Persgroep valt de schade al bij al nog mee: De Morgen (- 0,28 %) en Het Laatste Nieuws (- 0,29 %).
De totale verkoop van de Nederlandstalige dagbladen bedraagt 918 485 exemplaren, een achteruitgang van 0,56 %. De teneur bij de beoordeling kan dus leiden naar het halfvolle of halflege glas.Over de taalgrens, binnen die andere democratie dus, blijven de druiven bijzonder zuur. Alle titels scoren er  negatief en sommige nog geen  klein beetje. De betere titels Le Soir (- 5,84 %) en La Libre Belgique (- 4,24 %) krijgen rake klappen. Dit is echter nog klein bier vergeleken bij de – 8,54 % van het populaire La Dernière Heure. Ook de regionale titels van Sud Presse
(- 0,93 %) en Vers l’Avenir (- 2,35 %) scoren slecht.L’Echo (- 2,54 %), de zusterkrant van De Tijd, moet eveneens inleveren.De totale verkoop van de Franstalige dagbladen daalt met 3,77 % tot 373 575 exemplaren. Er zijn al dikke rapporten geschreven over dit Noord/Zuid verschil. Argumenten waren dan vaak de voorkeur van de Waalse lezer voor Franse media, de economische crisis of de late inschakeling van het marketingarsenaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *