1129 Act II – 't Scheldt

1129 Act II

Op basis van de gedrukte exemplaren blijft Gazet van Antwerpen bij de krantenboer alleszins bedroevend scoren (- 3 218 ex. in vergelijking met 2012). De 2 130 verkochte digitale abonnementen halen de Frut duidelijk niet uit de… rode cijfers.Het Belang van Limburg doet het met een verminderde verkoop van 3 032 ex. nauwelijks beter. Ook hier redt de digitale verkoop de boel niet, waardoor ’t bronsgroen eikenhouten blad zelfs de grootste daler wordt.De andere Mediahuis-bladen, Het Nieuwsblad en De Standaard, zien in 2013 respectievelijk 2 752  en 711 exemplaren minder over de toonbank gaan dan een jaar voordien. Inclusief de digitale versies kunnen zij de schade beperken tot achtereenvolgens – 0,68 % en – 0,30 %.Bij De Persgroep verkocht Het Laatste Nieuws gemiddeld 847 gedrukte kranten minder dan in 2012 en De Morgen zelfs 1 295 exemplaren. Met de digitale verkoop trappelt de grootste titel van ons land ter plaatse en wint De Morgen 0,50 %.De Tijd blijft een geval apart. Vorig jaar boekte deze krant met zijn print uitgave een verlies van 1 138 exemplaren. Toch wisten zij alweer 1 159 nieuwe abonnees te strikken waardoor zij cumulatief een positief resultaat van + 1,07% konden neerzetten. Daarmee is De Tijd de sterkste stijger binnen de dagbladmarkt.Over het algemeen zit de digitale verkoop stilaan in de lift. De groei is grotendeels te danken aan de iPad en navolgers. In de nabije toekomst zal het nieuws de lezers meer en meer bereiken via verschillende kanalen geheel volgens de wens van de afnemer.Oh ja, de Franstalige dagbladmarkt scoorde in 2013 met – 3,16 %  unisono negatief. Uitschieter van dienst was La Dernière Heure met – 7,97%.M. Altweg***Redactie: Mediahuis meldt (13/2) bijkomend nog 150 ontslagen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *