1123 Corneel – 't Scheldt

1123 Corneel

Op oudejaarsavond ontsnapte mode-ontwerper Stijn Helsen ternauwernood aan de dood toen hij uit het raam sprong van een Brussels hotel.

Burn-out heet het.Tenzij u in Hasselt woont of de gespecialiseerde pers volgt, weet u waarschijnlijk niet wie Stijn Helsen is, hoewel de kranten Helsen bestempelden als een van de bekendste Belgische ontwerpers. Unaniem prezen de zelfverklaarde modekenners de opmerkelijke realisaties van Helsen, zoals collecties voor Valentino of Vivienne Westwood, kleding voor Hollywoodkleppers als Pirates of the Caribbean en Spiderman, tourkleding voor Clouseau, atletenkloffies voor het Belgisch Olympisch team, een pakje (annex fotosessie) voor prinses Claire…Een waarlijk indrukwekkend palmares, naar verluidt geen geldproblemen en toch in zak en as. Journalisten die blindelings op Google en de persmappen van Helsens persattaché vertrouwen, hadden beter moeten weten. De eerste ‘heldendaad’ van de minzame Hasselaar was indertijd een catwalkoptreden voor de mannencollectie van Emporio Armani. Dat werd in de pers breed uitgesmeerd. Slechts één krant deed de moeite om bij de Milanese persdienst van Armani de lijst van modellen te checken.En wat bleek? Handsome Helsen had helemaal niet gedefileerd. Het fotootje waarmee hij pochte was een Polaroïdje tegen de achtergrond van het Emporio-logo, zoals álle gasten van een afterparty er eentje hadden gekregen. Ach, een leugentje om bestwil van een aanstormend talent op zoek naar media-aandacht. Hij gaf het zelf toe.Volgden hoera-tijdingen dat Helsen ging ontwerpen voor beroemde modehuizen in Milaan en Londen.
Check? Noppes.
Interviewen en publiceren maar! Nu had alweer diezelfde krant een flauw vermoeden van hoe de vork echt in de steel zat. (Wijlen) vader Helsen had als eigenaar van zijn Hasseltse luxeboetiek gepriviligieerde contacten met die modehuizen en zouden die dan een stageke aan de junior weigeren?Officieel luidt het dat Stijn Helsen een burn-out kreeg omdat hij te veel hooi op zijn vork nam, maar zijn vier (kleine) collecties per jaar staan toch helemaal niet in verhouding met bijvoorbeeld de titanenarbeid van de Brit Alexander McQueen die in 2010 uit het leven stapte. Mc-Queen moest voor de LVMH-groep niet alleen elk seizoen prêt-à-porter verzinnen, maar ook haute-couture met de bijbehorende spectaculaire shows. En de kassa heel luid doen rinkelen. Da’s pas stressen!Wij zijn natuurlijk niet de zieleknijper aan wie Stijn Helsen zijn angsten uit de doeken doet, maar, dames en heren journalisten, hebt u door telkens vooral die al dan niet echte wapenfei-ten van Stijn Helsen te beschrij-ven, de druk op hem niet vergroot om nog beter en nog formidabeler voor de dag te komen?
Hebt u hem niet doen geloven dat u echte vrienden was en niet vrienden van het Facebook-allooi?Wij wensen Stijn Helsen een voorspoedig herstel en de perslieden een moment van bezinning. Of is het u alleen om een gratis T-shirt te doen?Arme, goedhartige Stijn…***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *