ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent 1064 Act IV – 't Scheldt

1064 Act IV

In het wereldje dat het onze niet is, gaat hij door als een grote goeroe, als de ‘Master Marketeer’. De man beschikt inderdaad over enig talent, over nog iets meer lef en vooral ook over de meest noodzakelijke voorwaarde tot actueel succes: hij weet onfeilbaar te voorvoelen wat de machthebbers en het grote publiek graag horen of zouden moeten gaan horen.

Dat heeft hem gemaakt tot wat hij nu is: een onfatsoenlijk rijke fabrikant van platitudes, open getrapte deuren en politiek correcte blabla. U begreep uiteraard al dat het gaat om niemand minder dan seigneur Guillaume van der Stighelen, mede-oprichter van Duval-Guillaume, het grootste ‘onafhankelijke‘ reclamebureau van het apenland Belgique. Die onnozele grote rode A waar Janssens zo zot van is, zou uit zijn koker komen. Hij mag ze voor ons part steken waar hij wil…
Reeds auteur van een paar boeken voor kandidaat-imitators exploiteerde hij vorig jaar op uitgekiende wijze de dood van zijn zoon met het boek ‘Jij bent de zon nu‘. Blijkbaar is onze held een moderne aanhanger van het antieke geloof van farao Echnaton. ‘Moet kunnen’, zullen zijn vereerders en adepten zeggen, zoals ze dat altijd doen bij iets waar ze eigenlijk niet zo goed bij kunnen maar toch ook niet durven bekritiseren. Het geloven van dat soort onzin is inderdaad niet verboden (maar dat kan natuurlijk altijd nog komen als de enthousiaste zendelingen van de godsdienst van vrede en verdraagzaamheid het hier voor het zeggen zullen hebben).
Meneer Van der Stighelen publiceert – uiteraard! – met regelmaat in de weekendedities van de juiste kwaliteitskranten en is – eveneens nogal voorspelbaar – adviseur van ATV, het indoctrinatiezendertje op kleuterniveau dat de Scheldestad en haar ommelanden van de juiste deformatie voorziet.
En wat blijkt nu tot ons aller oprechte verbazing? Onze onvolprezen maître à penser is ook al vierkant tegen de term ‘allochtoon‘. Hij vindt het een vies en vernederend woord, helaas even uit het lodderoog verliezend dat het juist ooit uitgedacht en gelanceerd werd vanuit sociologische (en derhalve linkse) hoek ter vervanging van het als stigmatiserend ervaren begrip ‘vreemdeling’.
Dan toch maar terug naar het aloude ‘makak‘?
Volgens Wikipedia is dat een pejoratieve benaming voor immigranten uit de Maghreb-landen. (Maar dan toch bedacht door een niet-bioloog, want deze apensoort komt vooral voor in Oost-Azië met slechts één West-Afrikaanse variant: de Macaca sylvanus of Berberaap).
Waarom het zo ver zoeken? De onvolprezen auteur Willem Elsschot, eveneens een reclamejongen, hanteerde in ‘Het Dwaallicht’ reeds in 1946 de enige, onvervalste en echt-Antwerpse term die in zijn algemeenheid en zonder de geringste kwaadaardigheid toen door hem gewoon van de straat werd geplukt: rijstkakker.
Tieter
***

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *