1034 Act 1 – 't Scheldt

1034 Act 1

In Limburg staat een museum zonder dak. Een openluchtmuseum noemen ze dat. Het was nochtans iemand die uit een katholiek nest kwam die aan de grondslag van dat museum ligt. Hij doopte het eigenhandig Bokrijk. Duizenden en nog eens duizenden mensen komen zich jaarlijks in de zomer vergapen aan de gereconstrueerde hoeves, huizen en kerken. Zo leefde vroeger de mens op de hei of in de Kempen.

Om het museumbezoek actief en boeiend te maken lopen er ook acteurs rond. Gekleed in een boerenkiel van de jaren stilletjes. Ze hebben de tijdsgeest goed ingestudeerd en zetten de juiste typetjes neer. De schoolmeester, de veldwachter, de burgemeester en natuurlijk de pastoor. Eén van de vaste acts is het bidden van het lof in de Haspengouwse kerk.
En zoals in de goede oude tijd – of is dat vandaag ook nog? – zitten de notabelen van het dorp vooraan en hangt de veldwachter rond in de buurt van de burgemeester. Op het moment van het sermoen van de zwartgerokte man komt een andere acteur aan de ingang van de kerk in actie: de socialist.
Hij schreeuwt de klassiekers doorheen de kerkdeur. Laat u niet dom houden door die potentaten. Gelooft toch niet in de sprookjes die die mens vertelt. De macht ligt niet in de handen van die paar dikke nekken, maar bij ons, de gewone werkman. Een socialistisch sermoen dat vervolgens afgesloten wordt met een uitnodiging voor een zinvollere besteding van de zondagmiddag: het dorpscafé. Het spel eindigt met de veldwachter die in opdracht van de burgemeester die in opdracht van de pastoor de socialist het zwijgen oplegt. Zo ging het er honderd jaar geleden nog aan toe. Zulke tegenstellingen zijn niet meer van deze tijd.
Althans, dat dachten we tot voor kort. Groot was onze verbazing toen de PVDA in volle glorie weer opdook aan de ingang van de nieuwjaarsreceptie van VOKA in Hasselt.
Ze hadden een spandoek meegebracht die recht uit Bokrijk kwam: ‘Het is HUN crisis, doe HEN betalen, de speculanten, topbankiers en miljonairs’.
In een eerste persbericht hadden ze ook de socialistische vakbond betrokken. Maar die waren niet komen opdagen om de nieuwjaarsinvito van VOKA te verstoren. Zij hadden hun acuut geschil met VOKA op voorhand bijgelegd. De mannen van de PVDA hadden hun socialistisch discours meegebracht. ‘In deze tijden van crisis een receptie organiseren waar de deelnemers 178€ inkom betalen is totaal ongepast. VOKA dat de overheid aanmaant om de tering naar de nering te zetten. VOKA dat eist dat de mensen langer werken voor minder pensioen. VOKA dat de brugpensioenen resoluut wil afschaffen. Uitgerekend zij organiseren vandaag een eet- en drinkfestijn dat zijn gelijke niet kent in onze provincie’.
De veldwachter hadden ze vergeten mee te brengen. Het had anders wel een origineel verzetje geweest om het decadent feestje op te leuken. Het openluchtmuseum is uit haar voegen gebarsten. Oud gouverneur Roppe zal zich in zijn graf omgekeerd hebben. Maar het zijn niet alleen de mannen van de PVDA die de oude sossen-kaloten tegenstelling van weleer oprakelen. Neen, er is ook nog zo iets als de Hasseltse burgemeester die het te lande bekende afspiegelingsbestuur waarbij alle democratische partijen zetelen passé – lees die van CD&V moeten er dringend uit – vindt. Zij kwam dadelijk haar – hoewel zij beweert van niet – vriend Chokri ter hulp geschoten toen een paar wetenschappers van de KuLeuven een analyse hadden gemaakt van de verkoopsvoorwaarden van het toegangsticket van Chokri, pardon Pukkelpop.
Een emotionele reactie op Facebook liet letterlijk lezen:
Merkwaardig dat de KUL zich geroepen voelt om een uitspraak te doen over de terugbetaling van de Pukkelpoptickets dit zonder dat ze over een dossier beschikken en bovendien de Belgische hoven en rechtbanken bevoegd zijn om hierover uitspraak te doen. Benieuwd of iemand aan de VUB zal doen om uitspraak te doen over de tegemoetkomingen aan slachtoffers van misbruik in de kerk’.
Ach, kan de minachting nog openlijker? Kan de reactie nog stommer? En kan zo iemand een burgemeester zijn van alle Hasselaren? Misschien moet iemand aan Hilde Claes eens uitleggen dat de gezagsdragers in de kerk – weliswaar niet hals over kop – wel degelijk aan een schadevergoeding met echte centen aan het werken zijn. En dat ze niet een oplossing uitgedokterd hebben met drankbonnetjes in de vorm van ‘volle aflaten’.
Misschien heeft haar kabinetschef die vorig jaar nog Lieten correct liet communiceren, het gedaan? Of waren het de ontzettend vele reacties die er meteen kwamen de reden dat Hilde Claes tot bezinning kwam en haar bericht offline zette? In ieder geval probeerde ze in een nieuw bericht de meubelen te redden:
Wie mij kent weet dat ik positief ben ingesteld. Eenieder heeft recht op zijn eigen mening maar het laatste dat ik wil is terecht te komen in een negatieve polemiek door het schrijven van mijn eigen mening. Daarom dat ik besliste mijn laatste status bericht te verwijderen.’
Waarvan acte. Of herinnerde ze zich plots het standpunt van de huidige gouverneur van Limburg?
De neutraal-socialist (of is het de socialist-neutrale?) gouverneur Reynders had in zijn nieuwjaarsboodschap tot de gestelde lichamen duidelijk aangegeven ‘not amused’ te zijn als iemand de provincie in een slecht daglicht stelde. En van niet-Limburgers kon hij het nog begrijpen. Maar dat mensen die geboren en getogen zijn in het bronsgroen eikenhout het riskeerden hun eigen gouw – en bij uitbreiding het beleid van het provinciebestuur – belachelijk te maken, daar zou hij streng tegen optreden.
De komende zomer heeft Bokrijk er een nieuwe toneelact bij. Plaats van gebeuren: de oude stad. Die plek wil men toch al jaren opwaarderen. De socialist mag nu, naargelang het weer, voor gouverneur of burgemeester spelen. En de veldwachter? Die zijn rol blijft ongewijzigd!
***

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *